Camilla Larsson, Jessica Björkstrand och Marie Sievert med sina små värmefläktar.

Camilla Larsson, Jessica Björkstrand och Marie Sievert med sina små värmefläktar. Foto: Markus Celander

Pannan paj – hyresgäster fick små värmefläktar i stället

Boende klagar: Fuktskador och ingen värme och månadshyra på elvatusen

KLAGSHAMN.

Ingen värme, inget varmvatten och fukt och mögel. Nu har hyresgästerna fått nog. ”Jag är den som bott här längst, sedan 2012, och det har varit krångel här hela tiden”, säger Camilla Larsson.

Av
Markus Celander

Värmepannan är gammal och ofta sönder. Den har för övrigt aldrig räckt till för huset på nästan 400 kvadratmeter, konstaterar Camilla Larsson som bor i en av de fyra lägenheterna.

– Nu har pannan lagt av helt. Ur funktion i snart två veckor. Hyresvärden har gett oss små värmefläktar i stället. Två var. När jag kopplade in dem gick strömmen, och en av fläktarna gick sönder.

Grannen Marie Sievert har frågat hyresvärden hur de tänker om elen.

– De här små fläktarna är av dålig kvalitet och dålig prestanda, men de drar en massa el. Jag har fått svaret att de ska titta på den extra elförbrukningen som fläktarna innebär, men hur de ska mäta just den saken förstår vi inte.

Jessica Björkstrand bor med sin familj på bottenvåningen. Hon vågar inte ha fläktarna igång överhuvudtaget, berättar hon.

– Jag har två små barn, och fläktarna blir glödheta. Jag vill inte mina barn ska bränna sig. De sover i fleecedräkter och ullstrumpor.

Camilla Larsson, Marie Sievert och Jessica Björkstrand framför infarten till huset, som har stora potthål.

Camilla Larsson, Marie Sievert och Jessica Björkstrand framför infarten till huset, som har stora potthål. Foto: Markus Celander

I deras lägenheter finns fuktskador. Jessica Björkstrand anmälde en av dessa, en stor fuktfläck i taket, den 6 maj.

– Här kom hit en kille och tog bort den skadade delen av innertaket. Där blev ett stort hål. Då såg vi att det inte finns någon isolering där. Killen tejpade över hålet med tejp, och så hade vi det sedan i fyra och en halv månad. Det blåste iskall luft rakt in i lägenheten. Så meningslöst egentligen, för det var uppenbarligen inte särskilt svårt att fixa – den 19 september kom det hit en kille och lagade det på en timme.

Faktum är att det inte finns någon isolering alls i huset, påpekar kvinnorna. De sitter hemma hos Marie Sievert och värmer sig med te. Marie pekar på gardinen vid balkongdörren.

– Den fladdrar, eftersom det drar genom dörren. Alla dörrarna är dåliga. De har försökt täta dem men det går inte. I augusti sa jag till vaktmästaren att de borde beställa nya dörrar omgående eftersom det är specialmått på dem, och en leverans tar sex till åtta veckor. Nu, i början på oktober, sa de att de hade beställt dem. Hoppas att de är på plats innan jul i alla fall.

Jessica och Camilla berättar att de har samma problem med sina dörrar. Och tidigare hade de alla även problem med fönstren.

– Det drog in kall luft och fukt från dem. Men det rättades till för ett tag sedan. De satte dit fönsterbleck. Det hade inte funnits några sådana tidigare, säger Camilla Larsson.

Listan på problem verkar aldrig ta slut. Mögel i badrum, översvämningar i källaren där den gamla värmepannan står, översvämningar i förråden, otjänligt vatten från egen brunn som till slut byttes ut mot kommunalt vatten efter en lång process mot hyresvärden.

Även utvändigt ser huset nedgånget ut, konstaterar hyresgästerna Jessica Björkstrand, Camilla Larsson och Marie Sievert.

Även utvändigt ser huset nedgånget ut, konstaterar hyresgästerna Jessica Björkstrand, Camilla Larsson och Marie Sievert. Foto: Markus Celander

Och så är det ventilationen, som inte heller är bra.

– En märklig sak är att hyresvärden sagt till oss att vi ska ha spisfläkten på hela tiden för att ventilationen ska fungera. Men för det första så har min spisfläkt en inbyggd timer så den stängs av varje timme, och för det andra är så fungerar inte spisfläkten över huvud taget, säger Camilla Larsson.

När varmvattnet försvann under nio dygn erbjöd hyresvärden Camilla Larsson och Marie Sievert kompensation – Camilla erbjöds 651 kronor Marie 672 kronor för samma sak. Varför just de summorna vet de inte.

– Jag har inte erbjudits någonting, vare sig för hålet i taket eller mögel i badrummet eller varmvattnet, och inte heller för alla våra saker i förrådet som förstörts av fukt och mögel, säger Jessica Björkstrand.

Det där med ersättning är lite speciellt, påpekar Marie Sievert. Hennes förråd var så fuktigt att det växte svampar där, men enligt hyresvärden fanns där ingen fukt.

– Ändå erbjöd de mig 2800 kronor i ersättning för förstörda saker jag förvarade där.

Marie Sievert har bestämt sig för att inte ta emot någon ersättning.

– Jag har anmält hyresvärden till Hyresnämnden, precis som jag gjorde vid den stora översvämningen 2015. Jag vet att jag står på deras shitlist, men jag bryr mig inte. Jag ger mig inte, jag är förbannad. Jag betalar elvatusen i månadshyra för min lägenhet, och då kan man begära mer. De struntar i oss, och om de någon gång försöker åtgärda något fel så sker det efter att vi tjatat under lång tid.

Kvinnorna konstaterar att hela historien tar på kraft, tid och energi, men att det hela har blivit en principsak – de är förbannade.

– Men det värsta är barnen. Vi är barnfamiljer som bor här, och vi märker ju att våra barn ständigt är snuviga och har förkylningsastma som bara blir värre. Vi trivs i Klagshamn, men detta är inte acceptabelt längre, säger Jessica Björkstrand.

Fastighetsägaren Limhamnshus vd Martin Nerpin skriver i ett mejl till Lokaltidningen Limhamn:

"Limhamnshus beklagar det besvär hyresgästerna har fått stå ut med i och med bytet av värmesystem. Tyvärr kan man sällan förutspå när ett värmesystem går i sönder och i detta fall är det inte ens ett gammalt värmesystem då värmesystemet installerades så sent som 2010. Installationen av värmesystemet pågår och vi arbetar så snabbt vi kan. Under tiden har varmvattensberedare installerats för att säkerställa varmvatten i fastigheten och hyresgästerna har fått elektriska element.

Gällande ventilationsanläggningen i fastigheten finns det en stor variation av olika typer av ventilationslösningar. I denna fastighet är köksfläkten en del av ventilationen. Det innebär att fläkten ska ha vara igång på lägsta nivån för att ventilationen ska vara fullgod. Fastigheten har en godkänd obligatorisk ventilationskontroll.

Fastigheten saknar inte isolering och dränering."

Publicerad 08 October 2019 15:27