Torbjörn Tegnhammar.

Torbjörn Tegnhammar. Foto: Koray Kaya

Tegnhammar sågar rödgrönt stadsbygge

"Blandad stad? De vill bygga femvåningshus överallt"

KLAGSHAMN.

Bredda Annetorpsleden, riv upp planerna för förtätning av Hagaparken och sluta med "upp i det blå"-politik om klimat och migration.
– Politiken måste ned på Malmöbornas planhalva och handla om deras vardag, säger Moderaternas nummer ett och nyblivne Klagshamnsbon Torbjörn Tegnhammar

Av
Markus Celander

Du och din familj har bott i Klagshamn i ett par månader. Hur känns det?

– Väldigt trivsamt. Jag har bott inne i stan 20 år, så jag förväntade mig att det skulle vara lite tråkigt och trist och att jag skulle bli rastlös här ute, men det föll sig väldigt naturligt att bo här redan första dagen. Jag har småbarn så här är perfekt, lugnt, skönt, grönt, tryggt och trevligt.

En bit norrut ligger Bunkeflostrand, där det byggs mycket. Vad säger du om förtätningen av Hagaparken?

– Om vi får styra så river vi upp detaljplanen. De som har bosatt sig där har ju skaffat sina bostäder utifrån en tydlig plan från kommunen att det är ett grönområde. Att det ska sättas upp femvåningshus i deras trädgård... så gör man liksom inte. Det är inte heller där som behovet av förtätning finns utan det är inne i stan.

Bor man i en stad får man räkna med att den förändras, eller?

– Klart att det sker förändringar, men det ska vara en positiv utveckling. Den karaktär som finns ska inte förstöras utan bevaras och förstärkas. Bunkeflostrand och Malmö city är två helt olika typer av områden.

Hur löser Malmö stad bostadsbristen om man inte förtätar?

– Det finns plats att förtäta centralt. Jag skulle gärna se att man satsar på lägre bebyggelse i den här delen av staden, och betydligt högre än vad som planeras i ett område som Nyhamnen. Jag tycker att det är urdålig stadsplanering att man ska bygga femvåningshus i Nyhamnen precis som i Hagaparken – det är två helt olika områden.

– Sedan har vi stadionområdet – om Alliansen vinner valet så planerar vi för en ny stadsdel där med åtminstone 2500 bostäder. Där vill vi inte se femvåningshus utan tio eller 15 våningar som standard, och kanske ett antal punkthus som är avsevärt högre än så. Och det finns tomter inne i city som Aq-va-kul-tomten och Hästhagens IP, där det också kan också byggas mycket högre än femvåningshus.

Även i Tygelsjö blir det femvåningshus?

– Jag menar att man ska förstärka ett områdes karaktär – folk har ju flyttat till Tygelsjö för att de vill bo i en liten by. Att bygga femvåningshyreshus över hela den här kommunen tycker vi är helt fel väg att gå, dels för att jag inte tror att det ger tillräckligt många bostäder och dels för att det förstör stadens karaktär. Klagshamn har en karaktär, Bunkeflo en, Limhamn en – Västra hamnen och innerstaden är någonting annat. Bygger du femvåningshus överallt blir det till slut likadant överallt.

Råder det ingen samstämmighet politiskt om vad målsättningen "blandad stad" är?

– Nej. Vi menar olika saker där. Vi vill behålla de olika karaktärerna, medan vänstern vill bygga femvåningshus överallt.

Men om staden inte förtätar längs vattnet söderut, ska man bygga på den fina åkerjorden i stället?

– Nej, inte förrän det i så fall är absolut nödvändigt. Vad jag menar är att man inte ska börja förtätningen här. Det finns plats i Västra hamnen, innerstaden, stadionområdet och Nyhamnen.

Lite trafik nu: när jag säger "Annetorpsleden" till moderata politiker i Limhamn-Bunkeflo så börjar det ryka ur öronen på dem.

– Mängder med nya människor flyttar till Limhamn och vi vet att antalet bilar per hushåll går uppåt. I detta läge smalnar man av vägar och göra det svårare att köra bil. Det är dålig stadsplanering när man försöker bygga in någon sorts social ingenjörskonst i det där, att förvänta sig att folk ska sluta köra bil bara för att Miljöpartiet i Malmö tycker det. Folk behöver sina bilar för att få vardagen att gå ihop.

Argumentet för Annetorpsledens avsmalning var miljö och trygghet, att där byggs nya kvarter längs med vägen?

– Men man måste ju komma fram. Om du smalnar av och gör det svårare att köra bil trots att folk skaffar fler bilar så är du inne på en dålig trafik- och stadsplanering. Den är inte anpassad efter människor utan ett sätt att använda stadsplanering som social ingenjörskonst. Det enda du uppnår är att du jäklas med folk som blir irriterade och tycker att livet blir jobbigare – men de kommer inte att avstå från att köra bil, för de måste köra bil.

Om M styr, vad gör ni då åt Annetorpsleden?

– Kan man smalna av den så kan man bredda den också. Efter avsmalningen så visar det ju sig att folk ändå kör på ett sätt som inte var tänkt – mycket trafik letar sig in i villaområden i stället och tar sig igenom där. Man måste helt enkelt bygga vägen tillräckligt bred där man vill att folk ska köra.

Men miljöperspektivet då?

– Lösningen på klimathot är inte lokala beslut i Malmös kommunfullmäktige utan det är snarare teknikutveckling.

Många i Limhamn-Bunkeflo-området har sagt till mig att de känner sig styvmoderligt behandlade av Malmö stad – de känner sig som endast skatteunderlag och att staden inte satsar på kommunal service i deras områden utan vill bara bygga nya bostäder för att få fler skattebetalare.

– Malmöbor som går till jobbet betalar världens högsta skatter och de har rätt att få god tillgång till bra förskola och skola och en trygg och värdig ålderdom. Inget av detta tycker jag att Malmö stad lyckas leverera. Så jag förstår att många som bor här undrar varför de inte får mer valuta för sina skattepengar. Svensk politik, och Malmöpolitik, är uppe i det blå – det är mycket prat om klimat och migration, de här stora frågorna – men vi behöver också komma ned till att vara på Malmöbornas planhalva och vara en del av deras vardag.

Till sist: Om Alliansen tar över, hur hanterar ditt parti SD?

– Vi är öppna för att samtala med alla partier om de har goda idéer, vår dörr är öppen. Sedan finns det tre partier som vi bildat familj med, de övriga Allianspartierna Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna. Vi kommer i alla lägen att lägga fram vår politik och så får den prövas i kommunfullmäktige. Vi kommer inte att trycka på avstå-knappen eller avstå från att lägga förslag för att sossarna ska kunna fortsätta i fyra år till.

Ingen DÖ i Malmö?

– Nej, vi kör motsatsen till DÖ i Malmö. Vi ska göra allt vi kan för att våra väljare ska få se moderat politik i denna stad.

Läs Märta Stenevis (MP) kommentar här.

FAKTA. DÖ, Decemberöverenskommelsen 2014, är en överenskommelse mellan det rödgröna styret och Alliansen. Avsikten var att stänga ute Sverigedemokraterna från inflytande genom att ledaren för den största partikonstellationen skulle släppas fram som statsminister samt att minoritetsregeringar var garanterade att få igenom sin budget.

Publicerad 25 August 2018 12:30