Nyfiken och social är egenskaper som NIna Widtskiöld har nytta av i arbetet. foto: anna fröjd

Nyfiken och social är egenskaper som NIna Widtskiöld har nytta av i arbetet. foto: anna fröjd

Cosmopolit trivs bra på Limhamn

Av
Anna Fröjd

LIMHAMN. Resor är både arbete och hobby för Nina Widtskiöld. På det egna produktionsbolaget skräddarsyr hon affärs- och konferensresor för företag. Utmaningen är den detaljerade logistiken.

När hon var tio år flyttade familjen till Tyskland och Nina Widtskiöld började internationell skola.
I 20-års åldern började hon sedan studera på en skola i Strassbourg, Frankrike, där hon också träffade sin nuvarande man.
Efter ett par flyttar mellan Sverige och Frankrike har hon nu funnit sin plats på Limhamn.

Hemma på Limhamn

– Det är fantastiskt på Limhamn. Här finns allt och jag är väldigt sällan i centrala Malmö, säger Nina Widtskiöld.
Med nästan två månaders resdagar om året tycker hon att det är skönt att röra sig inom ett mindre område när hon väl är hemma.
Det sociala är viktigt för Nina Widtskiöld men trots att hon bor på Limhamn umgås hon mest med folk som inte är Malmöiter från början.
– När man flyttar får man ofta kontakt med människor som är lika en själv.
Efter flera år i branschen startade hon 2003 sitt egna företag. Det började med resor inom skandinavien med mestadels skandinaviska kunder men de senaste åren har verksamheten utvecklats och hon har fått flera kunder i framför allt Brasilien.
– Vi sitter mellan Sydamerika och Asien. Vi kan ha en Brasiliansk kund som kommer till oss för att få en resa till Thailand.
Den stora spridningen ställer höga krav på tillgänglighet.
– Det är morgon och kväll samtidigt överallt hela tiden, säger hon och skrattar.
I förra veckans röda tråden undrade Helene Österklint Geving hur du gör för att hitta rätt resemål åt dina kunder?
– Vi ställer så många frågor som möjligt. Samarbetet mellan oss och kunden är jätteviktigt och sedan får vi plocka från vår erfarenhet, säger Nina Widtskiöld.
Största utmaningen är att hitta leverantörer på plats som är pålitliga.

In i minsta detalj

Resorna planeras in i minsta detalj med allt från taxi från bostaden till flyg, transfer, boende, aktiviteter, lokalhyra, teknisk utrustning och mat.
Dessutom ska allt klaffa och scheman hållas för ibland så många som 1500 personer. Det är mycket som kan gå fel och många speciella önskemål som ska tillgodoses.
– Vi är alltid med på plats och det är min uppgift att vara besvärlig. Vi är alltid på kundens sida.

Publicerad 01 January 2014 08:00