Att tavlan avbildar två homosexuella män har enligt kyrkoherden inget med beslutet att göra. Däremot kan personen som övergår i en orm tolkas som att transsexuella symboliserar ondska eller djävulen. Ett budskap som kyrkan inte ställer sig bakom.

Elisabeth Ohlsons "Paradiset" på plats i S:t Pauli kyrka i Malmö. Foto: Ritzau Scanpix/Johan Nilsson

Därför flyttar kyrkan konstverk med HBTQ-motiv

Orm som förvandlas till transperson väcker frågor

MALMÖ. Svenska kyrkan har beslutat att flytta tavlan "Paradiset" från kyrkorummet. Anledningen är att verket avbildar transpersoner på ett sätt som kan uppfattas negativt.

Tavlan hängdes upp vid altaret i S:t Pauli-kyrkan i Malmö under första advent. Bakom verket står Elisabeth Olsson Wahlin. Målningen är inspirerad av berättelsen om Adam och Eva och har ett tydligt HBTQ-motiv. Bland annat syns en transsexuell person i en ormmönstrad klänning som övergår i en svans.

Tilltaget har mött kritik från bland andra Lundsbiskopen Johan Tyrberg. Enligt honom kan budskapet nämligen tolkas som gnostiskt, en åskådning som kyrkan tagit avstånd från i 2 000 års tid.

Nu backar Svenska kyrkan i Malmö och meddelar att konstverket flyttas ut från kyrkorummet.

– Vi har lyssnat på den kritik som framkommit. Och vid närmare analys av tavlan, har jag som ytterst ansvarig för Svenska kyrkan Malmö, beslutat att låta tavlan få en annan slutgiltig placering än i kyrkorummet då tavlan har för många obesvarade frågor, säger kyrkoherde Per Svensson i ett pressmeddelande.

Att tavlan avbildar två homosexuella män har enligt kyrkoherden inget med beslutet att göra. Däremot kan personen som övergår i en orm tolkas som att transsexuella symboliserar ondska eller djävulen. Ett budskap som kyrkan inte ställer sig bakom.

– Jag insåg först inte komplexiteten men vid närmare eftertanke och omsorgsfull diskussion med ledningen, finns det inget annat alternativ än att flytta tavlan från kyrkorummet. Jag vill understryka att tavlan har inget att göra med var Svenska kyrkan står gällande HBTQ-frågorna, vilka vi oförtrutet arbetar vidare med. Just nu planerar vi bland annat för deltagandet i den årliga Pridefestivalen i juni. Kyrkans teologiska grund är oerhört viktig, också i vår samtid. Vi kommer att fortsätta arbetet med HBTQ-frågorna med eller utan tavlan i kyrkorummet, säger Per Svensson.

Konstnären själv ger dock inte mycket för kyrkans förklaring.

– Svenska kyrkan har ända fram till i dag haft problem med transpersoner, att då ge sken av att de nu bryr sig om transpersoner är ett snedsteg, ett oärligt sätt att ta bort tavlan. De kommer få skämmas inför historien, säger Elisabeth Ohlson Wallin till SVT:s Kulturnyheterna.

Målningen är inspirerad av berättelsen om Adam och Eva och har ett tydligt HBTQ-motiv.

Målningen är inspirerad av berättelsen om Adam och Eva och har ett tydligt HBTQ-motiv. Foto: Ritzau Scanpix/Johan Nilsson

Publicerad 11 December 2019 13:51