Skoda Kodiaq är en äkta suv med en hög och stadig nederdel och en upprätt och rymlig överdel. En hasplåt under fronten ska bidra till ett robust intryck, men var finns en riktig, stadig stötfångare?
Skoda Kodiaq är en äkta suv med en hög och stadig nederdel och en upprätt och rymlig överdel. En hasplåt under fronten ska bidra till ett robust intryck, men var finns en riktig, stadig stötfångare?
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Skoda Kodiaq: Stor och stadig suv

Ian Maasing



Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4

 

Tillverkad i: Tjeckien.

Typ: 5 dörrars 5-7 personers suv.

Mått/Vikt: Längd 470 cm, bredd 188 cm, höjd 168 cm axelavstånd 279 cm, tank 60 l tjänstevikt fr 1838 kg.

Motor: 4 cyl 1968 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW, vridmoment 400 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift

7-växlad DSG-automat.

Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 12,2 m.

Bränsleförbrukning: 5,7 l/100 km vid blandad körning.   

CO2: 151 g/km   

Prestanda: 209 km/h, 0-100 km/h 9,1 sek 

Fordonsskatt: 3 084 kronor.

Pris: Från 312 900 kronor.

Testbilens pris: 432 600 kronor.

TEST. Känns anletsdragen bekanta? Jovisst, Skodas nya mellansuv Kodiaq beror på nya Volkswagen Tiguan eftersom man är närbesläktade. Skoda ingår ju i den stora Volkswagen-familjen och måste i görligaste mån bygga bilar av de delar som mamma Volkswagen har att erbjuda. Alltså bottenplattor, motorer, växellådor och mycket annat som ingår i en bil.

 

Nya Skoda Kodiaq är ännu så länge snäppet större än Volkswagen Tiguan och tack vare koncernens modulära plattform, MQB, har axelavståndet ökats med hela elva centimeter till 279 centimeter. Det tyskgedigna detaljarbetet går igen i nya suven Kodiaq, som började säljas i Europa nu på våren och som senare i år får konkurrera med den förlängda versionen, Volkswagen Tiguan Allspace. Båda baserar sig på samma plattform och har i stort samma mått. Det är alltså fråga om multikulturell samverkan och konkurrens.

 

Det mesta känns stadigt. Dörrarna sluter med kassaskåpsklang a la Mercedes. De i alla led ställbara framstolarna och det i längdled ställbara, rygglutningsjusterbara och delat fällbara baksätet är tillräckligt höga och släta och ger ett stadigt stöd åt kroppen. De ur bagagerumsgolvet uppfällbara två nödsätena är i sig bekväma men det finns inte mycket till ben- och fotutrymme därbak och golvet ligger obekvämt högt. Är de två bakersta stolarna uppfällda har dessutom det stora lastutrymmet reducerats till ett minimum.

 

Bilen känns stadig i gången även om den inte är lika tung som en del andra suvar och crossovers i mellanklassen. Den lunkar kursstabilt på landsväg med ratten liggande lugnt i förarens händer. Skulle föraren tvingas att rycka i ratten för att undvika någon plötsligt uthoppande hare, fasan eller älg, så ingriper antisladdsystemet lagom kvickt och starkt.

 

Den beprövade fyrcylindriga turbodieseln från Volkswagen på 190 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment bidrar till en drivkraftig motor med låg bränsleförbrukning. Vi bokförde faktiskt 0,75 liter per mil vid blandad körning.

 

Normalt kör man med drivning enbart på framhjul. Det ger lägsta möjliga bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Blir väglaget riktigt besvärligt får fyrhjulsdrivningen huvudparten av drivkraften att gå till bakhjulen. Det kan behövas när man måste dra en tung båtvagn uppför en grusad eller sjögräshal slip alternativt komma uppför en igensnöad backe.

 

Sammanfattningsvis en mycket vällyckad suv som i Skoda-mått mätt passerat alla prisuppfattningar, den välutrustade testbilen kostade nämligen 432 600 kronor. Å andra sidan är den ungefär i samma prisnivå som nya Volvo XC60 börjar på. Annars startar instegspriset på Skoda Kodiaq med fyrhjulsdrift på 265 900 kronor. 


De fyra dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett rymligt lastrum med den bakersta sätesraden nedfälld på 630 liter. Fäller man ner de delade fällbara ryggstöden i de båda bakersta sätesraderna ökas volymen till hela 2005 liter.
De fyra dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett rymligt lastrum med den bakersta sätesraden nedfälld på 630 liter. Fäller man ner de delade fällbara ryggstöden i de båda bakersta sätesraderna ökas volymen till hela 2005 liter.
Foto: Ian Maasing


Publicerad: 23. juni 2017 02:18
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa