Hjälmfrågan ger huvudbry

Hjälmfrågan ger huvudbry

Läs hela artikeln
Revanschens år för Malmö FF

Revanschens år för Malmö FF

Läs hela artikeln
MOTOR Nyhetsöversikt | Nyhetsbrev | RSS | Tipsa oss | Annonsera/Kontakta oss | Sök 
Rekordmånga åkte Vasaloppet
AKTUELLT

Rekordmånga åkte Vasaloppet

Läs hela artikeln
Tävla och vinn!
TÄVLING

Tävla och vinn!

Läs hela artikeln
Föräldracoachning med Jesper Juul
BOKRECENSION

Föräldracoachning med Jesper Juul

Läs hela artikeln
Miljötänk som är rätt i tiden

Miljötänk som är rätt i tiden

MOTOR. Ska man köpa en bil som ligger rätt i tiden, ska det självklart vara en miljöbil. Den ska också ta liten plats på vägar och gator men...

2010-03-11 |  Läs hela artikeln

En verkligt elegant mellanklassare

En verkligt elegant mellanklassare

GENÈVE. Jag ska på en gång erkänna att jag är självsvåldig av mig! Det här konceptet på en stor mellanklassvagn som Peugeot...

2010-03-07 |  Läs hela artikeln

Kompakt-crossover funkar i vardagen

Kompakt-crossover funkar i vardagen

GENÈVE. Det är praktiskt med höga och kantiga bilar. Det går inte att snacka bort! Man stiger obesvärat i och ur bilen genom de höga...

2010-03-05 |  Läs hela artikeln

Den gedigna miljövännen

Den gedigna miljövännen

MOTOR. Tyska Volkswagen och svenska Volvo är verkligen trendsättare med sina som miljöbilar klassade dieselbilar, alltså Volkswagens BlueMotion-bilar och Volvos DRIVe-bilar. Dessa två krånglar inte till det ...

2010-03-03 |  Läs hela artikeln

Koncept för framtiden

Koncept för framtiden

MOTOR. Sydkoreanerna är verkligen på bettet. På bilshowen i Chicago häromveckan presenterade den sydkoreanska industrikoncernen Hyundais dotterbolag Kia konceptbilen Ray (engelska för ljusstråle). Bilen...

2010-02-28 |  Läs hela artikeln

Se upp för is från ovan

LASTBIL. Du kör väl inte tätt bakom långtradare nu på vintern? Är det minusgrader kan det stora fordonet riva upp snörök så att du knappt ser nosen på din bil och är det slaskföre kan...

2010-02-27 |  Läs hela artikeln

Versionen med massor av lull-lull

Versionen med massor av lull-lull

MOTOR. Medan vi tänder på Volvos gedigna folkhemsbarock är vi mera avvaktande inför Fords futuristiska rundningar, glittrande blanklister och övrigt bling-bling. Det framgår av januari månads...

2010-02-27 |  Läs hela artikeln

Eleganten med dynamit

Eleganten med dynamit

MOTOR. Trots allt snack om downsizing, alltså nerkrympning, och små koldioxidutsläpp har det etablerats en helt ny klass i bilbranschen, nämligen supersportiga fyradörrars fyrsitsiga coupéer. Detta är ...

2010-02-26 |  Läs hela artikeln

Plus och minus för nya Gran Turismo

Plus och minus för nya Gran Turismo

MOTOR. Har du hört talas om "deja vu"? Det är franska för "redan sett" och nog har jag deja vu-känsla när jag står framför BMW 530d Gran Turismo. Den är ju ingen Gran Turismo i den gängse...

2010-02-22 |  Läs hela artikeln

Nytt försök med modell mini

Nytt försök med modell mini

MOTOR. Det lönar sig inte att vara alltför mycket före sin tid, i synnerhet inte om man tillverkar bilar. Just detta upplevde Citroën när dess tekniskt avancerade men knappast lönsamma bilmodeller höll...

2010-02-21 |  Läs hela artikeln

Robust dynamik på ny småbil

Robust dynamik på ny småbil

MOTOR. Måste en suv, alltså denna vardagspraktiska bil som förr kallades en stadsjeep, vara stor och kantig och för känsliga åskådare till och med skrämmande? Nej, säger Nissan och...

2010-02-19 |  Läs hela artikeln

Volkswagen NCC: Smärt och elegant

Volkswagen NCC: Smärt och elegant

MOTOR. Volkswagen har gett sig den på att inom några år bli världens största bilkoncern, lämnande Toyota och General Motors bakom sig! Detta bland annat genom att presentera attraktivt designade och...

2010-02-18 |  Läs hela artikeln

Etanol tappar

MILJÖ. Allt fler ifrågasätter etanol som miljöbränsle och försäljningen av etanol och etanolbilar minskar markant. Enligt tidningen Motor minskade etanolförsäljningen med drygt 25 procent från juni ...

2010-02-16 |  Läs hela artikeln

GMC Granite: Framtidslådan

GMC Granite: Framtidslådan

MOTOR. Big is beautiful, sade man förr i tiden i Amerika. Men jag tror att jänkarna börjar jämka litet på detta påstående. Kolla bara vad General Motors nyttofordonsavdelning GMC presenterade på...

2010-02-16 |  Läs hela artikeln

Blandade känslor för nya Renault Grand Scénic

Blandade känslor för nya Renault Grand Scénic

MOTOR. Renault Grand Scénic är en bil som verkligen kan ge blandade känslor. Jag charmas av dess behagligt lugna design liksom dess lugna och säkra köregenskaper. Karossen har därtill...

2010-02-15 |  Läs hela artikeln

Framtidstankar  från Peugeot

Framtidstankar från Peugeot

MOTOR. Det ska bli en helt ny och i mitt tycke mera harmonisk design på franska Peugeots kommande bilmodeller om man får döma av den nyligen visade konceptvagnen SR1. Den 2+1-sitsiga, sportiga coupé/cabrioleten har...

2010-02-13 |  Läs hela artikeln

Lär dig flyga!

AMERIKA. Det var 27 år sen sist som det såldes så få bilar i USA, som nu körts om av Kina som världens bilmarknad nummer ett. Vad ska biltillverkarna och framförallt deras underleverantörer hitta på...

2010-02-10 |  Läs hela artikeln

En buse på det hala

En buse på det hala

MOTOR. Jag ger mig! Ford Focus RS hör till de roligaste bilar, framförallt mätt i skoj per krona, som jag har provat. Den ser så fräck ut, särskilt testbilen i sin illgröna färg, den låter...

2010-02-08 |  Läs hela artikeln

11 säkra vintertips

11 säkra vintertips

VINTER. Det är jobbigt nu i kylan och snön, eller hur? Vissa morgnar får man gräva fram bilen ur snön och så vill den inte alltid starta på en gång, och det är frost inte bara på...

2010-02-07 |  Läs hela artikeln

Flexare med vågade veck

Flexare med vågade veck

MOTOR. Det verkar vara två helt olika modetrender på gång inom bilbranschen. Den ena trenden går ut på att karossen ska vara så enkel och lådformig som möjlig, titta bara på Kia Soul...

2010-02-04 |  Läs hela artikeln

Rymligare och robustare

Rymligare och robustare

MOTOR. Mångt och mycket inom bilbranschen har med känslor att göra. Kolla bara den härligt körglada minibilen Mini som nu presenteras i en större och rymligare kombiversion, döpt till Countryman,...

2010-02-02 |  Läs hela artikeln

Kilopriset varierar

EKONOMI. Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, kostar cirka 170 kronor per kilo tjänstevikt. En BMW 520i är klart dyrare med 210 kronor kilot medan en Volkswagen Golf kan fås för bara 124 kronor kilot och Toyota Yaris...

2010-02-01 |  Läs hela artikeln

Vardagens trotjänare

Vardagens trotjänare

MOTOR. Sydkoreanerna följer japanerna i fotspåren när det gäller bilar. Det första steget var att tillverka enkla och prisbilliga bilar hemma i Japan och Sydkorea och skeppa dem till Europa. Steg två var att ...

2010-02-01 |  Läs hela artikeln

Missa inte reflexen

TRAFIK. Enligt NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) inträffar 40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade när det är mörkt. Det är lika viktigt att...

2010-01-27 |  Läs hela artikeln

Den globala bilen på frammarsch

Den globala bilen på frammarsch

...

2010-01-26 |  Läs hela artikeln

Mer mångsidig än de flesta

Mer mångsidig än de flesta

MOTOR. Den europeiska GM-dottern Opel, som till skillnad från Saab får leva kvar i den rejält krympta GM-familjen, har piffat till sin lilla minibuss Meriva. Strålkastarna har fått den sneda slitsformen som...

2010-01-24 |  Läs hela artikeln

Kina kör om USA

FÖRSÄLJNING. Sedan 1900-talets början har USA varit världens billand nummer ett. Där har det bland annat sålts i särklass flest bilar varje år. Men nu har Kina "kört om" USA när det gäller...

2010-01-22 |  Läs hela artikeln

Bra programmerad crossover

Bra programmerad crossover

MOTOR. Nu ska vi först reda ut vad BMW X1 egentligen är för slags bil. Den är för låg och personbilsmjuk i formerna för att kallas en suv. Markfrigången är inte heller så hög som...

2010-01-21 |  Läs hela artikeln

Tilbaka till lokaltidningen.se
MOTOR

MATTEST

Veckans annonser

Moomsteatern i samarbete med Stenkula...
Nyheter från lokaltidningen.se

HIF-målvakten ”Det känns jävligt tungt”

HIF-målvakten ”Det känns jävligt tungt”

Hela squashlandslaget från Malmö

Hela squashlandslaget från Malmö
Nyheter från ditt lokalområde
Välj din tidning här och läs de senaste nyheterna från ditt lokalområde...

Reklamfilm Se alla >>

Woody
E-TIDNING

Limhamn/Bunkeflo

Malmö Centrum

Malmö Väster

Malmö Söder

Malmö Öster

Malmö Hyllie

loading...

Lokaltidningen MalmöCelsiusgatan 31212 14 MalmöTelefon: 040-25 44 50Fax: 040 25 44 69
lokaltidningen.se/malmo - en del av lokaltidningen.se