TEST. Vår testbil är en R-modell som till det yttre och inre uppiffats med blanklister samt har färgskiftande innerklädsel. Det ger mig inte ett intryck av en premiumbil utan mera av en bil pimpad för Kiviks marknad, förlåt, Volvo, tungan slank, jag menar förstås bilträffen i Vallåkra nu i augusti.
Frånsett utsmyckningen har bilen samma praktiskt kantiga V70-kaross med bland annat höga och vertikala bakre sidorutor och bakruta till gagn både för sikten bakåt och för lastrummets volym och användbarhet.
Så noterar jag att man ändrat framstolarnas form något, med små sidovalkar som markeras med annan färg. Inte direkt premium! Men jag sitter lika vilsamt i de här ?sportiga? stolarna som i de vanliga, anatomiskt så väldesignade Volvo-stolarna.
Rymligt baksäteBak sitter två fullvuxna riktigt rymligt och avspänt. Lastutrymmet är stort och lättstuvat och testbilen har ett nödreservhjul under de dubbla lastrumsgolven, plus för det! Med en begränsat användbar däckreparationssats i stället för reservhjul skulle jag inte våga köra på öde svenska landsvägar.
Opraktiskt är det med nyckeldosan varefter man måste trycka på en startknapp för att få liv i motorn. Opraktiskt är det också med elhandbromsen i stället för en behändig handsbromsspak.
Dessutom saknar jag tillräckligt högt placerade skyddslister på dörrarna. Och det är skrämmande med allt plingande och tutande när bilen parkeras på ett trångt utrymme.
Svårt att avläsaInstrumentpanelen är inte direkt premium med sitt glitter, och instrumenten kan vara svåra att avläsa i kraftigare dagsljus. Där får Volvo kolla närmare på de föredömligt lättavlästa instrumenten på Audi och BMW.
Bilen går bränslesnålt, vi bokförde 0,65–0,75 liter per mil, och den är otroligt pigg med sin femcylindriga dieselmotor som i lägre fart ger bilen en acceleration i klass med sportvagnars. Drar man inte på för fullt spinner dieseln riktigt tyst i både stads- och landsvägsfart.
Den sexväxlade manuella lådan är lätthanterlig men vi skulle föredra en automatlåda. På en modern premiumbil ska man inte tvinga föraren att i tid och otid flytta på en spak med högerhanden och trampa på en pedal med vänsterfoten! Tänk på att BMW och Audi går in för automatlådor på allt fler av sina toppmodeller!
Publicerad: 29. augusti 2012 12:00
Tillverkad i: Sverige.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 482 cm, bredd 186 cm, höjd 155 cm axelavstånd 282 cm, tank: 70 l, tjänstevikt fr 1813 kg.
Motor: 5 cyl 2400 cc, direktinsprutad turbodiesel.
Effekt: 215 hk/158 kW:
Vridmoment: 420 Nm–1500 r/m.
Kraftöverföring: framhjulsdrift.
6 växlar.
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: kuggstång/elservo.
Vändcirkel: 11,2 m.
Bränsleförbrukning: 4,8 l/100 km vid bl körning. CO2: 126 g/km
Prestanda: 225 km/h. 0–100 km/h 7,8 sek
Fordonskatt: 1474 kr.
Pris: Från 347000 kr.
Testbilens pris: 475400 kr.