Nya Opel Mokka X är en kompakt crossover med lagom mycket dynamiska veck och en praktiskt hög kaross.
Nya Opel Mokka X är en kompakt crossover med lagom mycket dynamiska veck och en praktiskt hög kaross.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Opel Mokka X: Ansikstlyft och uppdaterad

Mokka - en minisuv med stora fördelar

Ian Maasing



Opel Mokka X 1.6 CDTi AWD

Tillverkad i: Spanien
Typ: 5 dörrars 5 personers crossover.
Mått/Vikt: Längd 428 cm, bredd 178 cm, höjd 166 cm, axelavstånd 256 cm, tank 52 ,l tjänstevikt fr 1504 kg.
Motor: 4 cyl 1598 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 136 hk/ 100 kW, vridmoment 320 Nm–2000 r/m.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6 växlar.
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,5 m.
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km vid bl körning
CO2: 119 g/km
Prestanda: 187 km/h, 0-100 km/h 9,7 sek
Fordonskatt: 1 520 kr
Pris: fr 238 900 kr
Testbilens pris: 289 700 kr

TEST. Vad man än säger så är suven eller crossovern den mest praktiska biltypen för de flesta av oss. Man kommer lätt i och ur dess höga och kantiga kaross, man sitter bekvämt upprätt på de höga sätena och från sin upphöjda position har föraren en god överblick över omgivningen.

Det höga taket och de ganska så vertikala rutorna ger ett luftigt inre utan någon defrosterluft blåsande i ansiktet. Och den goda markfrigången gör att man inte fastnar med underredet på första lilla snövall eller grushög, detta oavsett om bilen är två- eller fyrhjulsdriven.

Allt fler europeiska bilköpare inser dessa uppenbara fördelar och väljer därför en suv eller en crossover. Försäljningen öka för varje år och ännu mera nu när den ena biltillverkaren efter den andra lanserar en liten behändig suv eller crossover till ett överkomligt pris.

Nya Opel Mokka som fått tillägget X tillhör segmentet mini-suv eller rättare sagt en kompakt crossover, är 428 centimeter lång och praktiska 166 centimeter hög, och är därmed i samma storleksklass som den 422 centimeter långa och 169 centimeter höga Skoda Yeti.

 

 

 

 

 


Mokka X startas med riktig startnycke

Trots sina kompakta yttermått, Mokka X är exempelvis nio centimeter kortare än lilla mellanklassaren Volvo V40, härbärgerar den fyra-fem fullvuxna personer på de tillräckligt höga och släta sätena. Och de kommer lätt i och ur Mokka X genom de höga och kantiga dörröppningarna.

Lastutrymmet innanför den vertikala bakluckan är högt och kantigt och därmed lättstuvat. Med de delat fällbara ryggstöden uppe ryms 356 liter och med ryggstöden nedfällda 1372 liter. Under lastrummets golv fann vi tyvärr inget reservhjul i den inte så djupa hjulbrunnen, utan till bilen följer bara en nödreparationssats.

Mokka X startas med riktig startnyckel och har en vanlig handbroms. Bra! Rundinstrumenten är lättavlästa. Tyvärr finns det lite för mycket krom som blänker störande. Den eluppvärmda läderratten är skön under kyliga vinterdagar. Sikten framåt är bra men sikten bakåt begränsas av avsmalnande sidofönster och breda C-stolpar. Där kommer backkameran till stor hjälp med de guidade linjerna presenterade på den lättavlästa högt placerade skärmen.

Fyra höga dörröppningar som underlättar insteget och ett riktigt stort bagagerum innanför den stora, nästan vertikala bakluckan.
Fyra höga dörröppningar som underlättar insteget och ett riktigt stort bagagerum innanför den stora, nästan vertikala bakluckan.
Foto: Ian Maasing

Antisladdsystemet griper in tidigt och kraftigt

De små yttermåtten och förarens goda överblick från sin höga position och ut genom de höga rutorna gör Mokka X lätthanterlig på trånga parkeringar. På landsväg rullar bilen kursstabilt, komfortabelt och förvånansvärt piggt med testbilens beprövade Opel-diesel på 136 hästkrafter och hela 320 Newtonmeter i vridmoment.

Den goda markfrigången gör att man inte fastnar med underredet på första lilla snövall eller grushög. Och fyrhjulsdriften ser till att bilen driver bra på halt underlag. Bra att notera är att denna biltyp inte är en seriös terrängbil. Antisladdsystemet griper in tidigt och kraftigt varför det är minimal risk för att den högbyggda bilen sladdar på tvären och slår runt!

Den av oss testade dieselversionen av Mokka X har en sexväxlad manuell växellåda och fyrhjulsdrivning. Trots den merförbrukning som fyrhjulsdrivning medför bokförde vi föredömligt snåla 0,58-0,65 liter per mil i blandad trafik. Vill man hushålla ännu mera med bränslet kan man välja den enbart framhjulsdrivna versionen och dessutom spara drygt 15 000 kronor i inköpspris. Den höga markfrigången gör att Mokka X kravlar sig hyggligt fram genom nyfallen snö även med tvåhjulsdrivning. 

Opel Mokka X tillverkas i Spanien och har bekväma framstolar utan någon sportig, men tröttsamt åtsittande skålning. Instrumenten är överskådliga och lättavlästa.
Opel Mokka X tillverkas i Spanien och har bekväma framstolar utan någon sportig, men tröttsamt åtsittande skålning. Instrumenten är överskådliga och lättavlästa.
Foto: Ian Maasing

Publicerad: 19. april 2017 10:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa