Nya Opel Insignia Grand Sport har imponerande former och dimensioner.
Nya Opel Insignia Grand Sport har imponerande former och dimensioner.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Opel Insignia Grand Sport: Stor och snygg

Ian Maasing



PROVKÖRNING. Franska PSA-gruppen(Peugeot/Citroën), som köpte Opel av amerikanska General Motors för ett par månader sen, fick en riktig skönhet med på köpet. Nämligen den nya, sportsedanen Insignia Grand Sport. Ja, egentligen är den mera formad som en coupé än en sedan, och ser klart slankare ut än sådana medtävlare som Ford Mondeo, Peugeot 508, Volkswagen Passat och Volvo S90.

Nya Insignia Grand Sport är Opels nya, stora mellanklassare. En satsning som ska ge Opel en helt annan framtoning. Eller som företaget säger i sin presentation: ett nytt formspråk för en ny tid. Alltså en bil av genuin premiumklass med en välbalanserad design utan några konstiga veck eller vingar.

Nya Insignia Grand Sport bygger på en helt ny fordonsarkitektur och har imponerande dimensioner med längden 490 centimeter, bredden 186 centimeter och höjden 147 centimeter. Dessutom har axelavståndet vuxit med nio centimeter jämför med föregångaren vilket skapat större innerutrymme. Som mest har man lyckats banta bort upp till 175 kg jämfört med föregångaren.

Motorprogrammet omfattar dragstarka och bränslesnåla dieslar och bensinmotorer som också trimmats till att ge ett ordentligt vridmoment, dvs. dragkraft, vid vardagslåga varvtal. Bilen finns både med framhjulsdrift alternativt med fyrhjulsdrift 4x4 och olika växellådor där den nya åttaväxlade automatlådan gör entré.

Massor av avancerade elektroniska system har byggts in för att göra körningen roligare och säkrare. Ta exempelvis FlexRide chassi som ger föraren möjlighet att ställa om stötdämparnas styvhet, servostyrningens känslighet, gasresponsen och växlingspunkter i automatväxlade bilar i tre lägen: Standard, Sport eller Tour, det automatiska bromssäkerhetssystemet Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking, nya adaptiva LED-strålkastarna IntelliLux LED med en räckvidd upp till 400 meter, Head-up display, Lane Keep Assist med automatisk styrkorrigering, ACC, adaptiv farthållare som mäter avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatiskt nödbromsningen om avståndet minskar plösligt, Infotainmentsystemet IntelliLink R 4.0, massagefunktion i förarstolen etc.

Vid vår provkörning hade vi tillgång till två motorvarianter där den första bilen hade en nykonstruerad, direktinsprutad fyrcylindrig turboöverladdad bensinmotor på 260 hästkrafter och vridmomentet 400 Newtonmeter. Bilen är lättrattad ut ur parkeringen. Växlingen fram/back går smidigt, och bensinmotorn samarbetar smidigt med den åttaväxlade automatlådan och det nykonstruerade systemet för fyrhjulsdrift! Bilen smyger omärkligt snabbt upp i körkortsåterkallelsefart! Kanske lite långsammare än vi förväntat oss. Trycker man inte för ihärdigt på gaspedalen nöjer sig bilen med 0,80 liter milen, men utnyttjar man fartresurserna stiger förbrukningen till drygt 0,95 liter milen.

Andra bilen ut hade nya 2-liters dieseln på 170 hästkrafter och 400 Newtonmeters vridmoment. Och, hör och häpna, kombinationen 170-hästarsdieseln och den åttaväxlade automatlådan ger en landsvägsacceleration i sportvagnklass! Är man inte så ivrig på gasen går det att köra ekipaget på plånboksvänliga 0,65-0,75 liter milen.

I landsvägs- och motorvägsfart kommer nya Insignia Grand Sport verkligen till sin rätt! Den smyger kursstabilt och med lugn, centimeterexakt styrning genom kurvorna ut på rakorna. Karossen ligger lugnt och plant även vid riktigt forcerad körning, utan att fjädringen känns störande stötig eller dunsande.

Modellprogrammet består till en början av kombisedanen Insignia Grand Sport men kompletteras senare i år med en större och högre kombiversion, Insignia Sports Tourer samt en förhöjd kombiversion, Insignia Country Tourer. De två senare modellerna med karossformer för oss svenska kombiälskare.

Opel Insignia Grand Sport som hade sin världspremiär på bilsalongen i Genéve i början på mars i år, börjar säljas i Sverige i sommar. Priset för instegsmodellen med 1,5-liters bensinmotor på 165 hästkrafter och manuell sexväxlad låda kostar från 229 900 kronor. Med sexväxlad automat kostar den från 241 900 kronor. 2-liters motorn på 260 hästkrafter, fyrhjulsdrift 4x4 och åttaväxlad automatlåda kostar från 313 900 kronor. 2-liters dieselmotor på 170 hästkrafter med manuell sexväxlad låda kostar från 249 900 kronor och samma motor med åttaväxlad automatlåda kostar från 261 900 kronor. Samma dieselversion med fyrhjulsdrift 4x4 och sexväxlad manuell låda kostar från 261 900 kronor.


Taket är elegant rundad som på en coupe och karossen smalnar av bakåt. Det ser snyggt ut och under den högt öppnande bakluckan ryms 490 liter med ryggstöden uppe och 1450 liter med ryggstöden nedfällda. Foto: Ian Maasing
Taket är elegant rundad som på en coupe och karossen smalnar av bakåt. Det ser snyggt ut och under den högt öppnande bakluckan ryms 490 liter med ryggstöden uppe och 1450 liter med ryggstöden nedfällda. Foto: Ian Maasing

Opels nya, stora mellanklassvagn Insignia Grand Sport är klart större invändigt än föregångaren och mycket av inredningen luktar premium. Föraren har en riktigt bekväm körställning med många inställningsmöjligheter på stolen. Foto: Ian Maasing
Opels nya, stora mellanklassvagn Insignia Grand Sport är klart större invändigt än föregångaren och mycket av inredningen luktar premium. Föraren har en riktigt bekväm körställning med många inställningsmöjligheter på stolen. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 26. maj 2017 15:43
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu