Erik Holmström, Emilia Persson, Signe Isacsson, Marcus Shaw, Axel Isacsson och Julia Thorlacius utanför Malmö dockteaters lokaler i Sofielund.

Erik Holmström, Emilia Persson, Signe Isacsson, Marcus Shaw, Axel Isacsson och Julia Thorlacius utanför Malmö dockteaters lokaler i Sofielund. Foto: Åse-Marie Nilsson

Barn spelar vuxna i Malmö dockteaters nya uppsättning

"Då uppstår ett glapp mellan vad som sägs och vem som säger det"

MALMÖ.

Inga dockor utan barn som spelar vuxna. Det är Malmö dockteaters sätt att skapa ett nytt perspektiv på en gammal pjäs.

– När barn spelar vuxna uppstår ett glapp mellan vad som sägs och vem som säger det. Det händer något, det de säger och pjäsens kärna kommer fram på ett annat sätt. Dels finns det en absurditet och komik i det, dels är det lite sorgset med barn som spelar vuxna, som är märkta och har fått skavanker av livet, något som man inte associerar med barn, säger Erik Holmström, regissör på Malmö dockteater.

Tolv sjätteklassare från Järnåkraskolan i Lund har tillbringat sommarlovets två sista veckor på ett teaterkollo med att repetera Malmö dockteaters kommande föreställning, Måsen av Anton Tjechov. Tio av dem var med i Malmö dockteaters och Månteaters Scener ur ett vuxenliv förra året, där de också spelade vuxna.

– Det var väldigt spännande och jag kände att jag ville fortsätta och vidareutveckla det. Jag letade efter ett projekt som skulle passa och ganska snabbt kom Måsen upp. Det blir effektfullt när elva-, tolvåringar säger att dagens unga är så bortskämda och inte vill ha ett jobb eller att barn har det så svårt i dag. I pjäsen pratar vi mycket om dilemman, olycklig kärlek, livsval, oviss framtid, frågor som man inte förknippar med ett barn.

Även de unga skådespelarna fick mersmak.

– Det är jätteroligt att vara med och man lär sig mycket, säger Siri Skoog.

– Det är kul att byta person, att vara någon helt annan än den man är. Jag spelar Sorin, som är gammal, skruttig och inte så hälsosam, säger Signe Isacsson.

Men skådespelandet bjuder även på en del svårigheter.

– Jag spelar två roller, och det är lite svårt att gå ur den ena och in den andra, säger Axel Isaksson.

Emilia Persson håller med.

– Jag är en alkoholist och ibland är det svårt att spela det. Scener ur vuxenvärlden kändes som en film, men Måsen utspelas på 1800-talet så det är många ord som man inte använder i dag.

– Det blir lite stelt ibland när jag ska spela kär och vi ska titta varandra i ögonen, säger Julia Thorlacuis.

Förutom generationskonflikter handlar Måsen om konst och konstnärligt skapande.

– Det är ett ämne som är aktuellt nu när subventionerad kultur är ifrågasatt. Jag har strukit mycket och bearbetat pjäsen, säger Erik Holmström.

Att istället för dockor ha barn på scen går helt i Malmö dockteaters linje, menar Erik Holmström.

– Jag är intresserad av förskjutningen och att skildra världen ur annorlunda vinklar, så det här helt konsekvent med vad vi håller på med. Jag tycker fortfarande att det är spännande med dockor, men vill inte begränsa mig till det.

Att regissera barn är annorlunda, menar han.

– De är jätteambitiösa och hade lärt sig hela manuset på sommarlovet. Med professionella skådespelare är det mycket mer självgående, här är jag mer som en lärare. Dockteater i sig är jättejobbigt, inget går av sig själv, dockor går sönder och saker händer. Att regissera barn är också en utmaning, men det är fantastiskt roligt.

Fotnot. Måsen har premiär den 7 september och spelas sedan på helger till mitten av november.

Publicerad 06 September 2019 00:00