Jesper Wirén och Nils Lekeberg lärde känna varandra redan under gymnasiet. – Vi är som ett gammalt gift par, säger Jesper Wirén.

Jesper Wirén och Nils Lekeberg lärde känna varandra redan under gymnasiet. – Vi är som ett gammalt gift par, säger Jesper Wirén. Foto: Åse-Marie Nilsson

De är först med att återvinna energi ur restaurangluft

"Det rör sig om 600 miljoner ton koldioxid i hela världen i utsläpp"

MALMÖ.

Tidigare har det inte funnits något sätt att återvinna energi från restaurangventilation på grund av allt fett och sot. Innovationsföretaget Enjay har skapat en unik lösning, som sparar både mycket pengar och stora utsläpp.

– I Sverige eldas det upp tio miljoner kronor per dygn i energi bara i restauranger. I hela världen rör det sig om 600 miljoner ton koldioxid, vilket kan jämföras med Sveriges totala utsläpp i koldioxid under ett år som är 53 miljoner. Det finns 1,5 miljoner i restauranger i EU och deras utsläpp motsvarar två miljoner bilar som kör 2 500 mil per år, säger Jesper Wirén, grundare till innovationsföretaget Enjay.

Problemet med att återvinna energi i restaurangventilation har varit att fett- och sotpartiklar täpper igen och förstör teknisk utrustning. Därför har energin inte kunnat återvinnas utan har gått rakt ut i luften. Enjays patenterade produkt Lepido släpper de flesta fettpartiklarna rakt igenom återvinningsbatteriet, samtidigt som energin återvinns ur luftflödet.

– Ett normalstort Burger King kan hämta in 120 00-130 00 kilowattimmar som i dag kastas rätt ut. Med Lepido går det att få tillbaka energin som värme eller som kyla. Den här lösningen har inte funnits tidigare, säger grundare Nils Lekeberg.

Burger King på Bulltofta blev det första företaget att testa deras prototyp för 2,5 år sedan.

– Burger King har setts som ett hopplöst fall, just för kombinationen av värme och mycket fett och sot. Det blir som tjära som sätter igen en värmeväxlare på sex veckor. Vi tänkte, klarar vi det, klarar vi 99 procent av allt i världen, säger Jesper Wirén.

I somras lanserades den färdiga produkten i Sverige och Norge. Bland kunderna finns bland annat flera Burger King-restauranger och fastighetsägare. Företaget har numera tolv anställda och kontor i Malmö, Stockholm, Oslo och Jönköping. Efter sommaren flyttar man från Minc till större lokaler i Lockarp. Bland investerarna finns Peter Enberg, som bland annat investerat i den klimatsmarta duschen Orbital systems och Kung Markatta, Almi och H&M-vd:n Karl-Johan Persson.

– Vi har alltid haft lyxen att ha finansiärer att välja mellan men vår devis har varit att de ska ge oss mer än pengar. De ska kunna sådant som vi inte kan, säger Nils Lekeberg.

Nyligen skrev företaget ett tvåårigt distributionsavtal med det amerikanskägda energieffektiviseringsföretaget Swep , med huvudkontor i Landskrona. Avtalet, som värderas till 30 miljoner kronor, öppnar nya dörrar. Företagets tre leverantörer, en i Limhamn och två i Eslöv, räcker inte längre till.

– Vi har tyvärr vuxit ur dem och letar med ljus och lykta efter ännu en leverantör, helst i Skåne, men det ser ut att bli i Småland. Vi är ett svenskt företag och vår absoluta inställning är att vara kvar i Sverige för EU-marknaden. Vi tittar även på U.S.A och andra marknader, och då blir det troligen andra lösningar, säger Nils Lekeberg.

Publicerad 15 May 2019 00:00