Beroende på hur mycket de används kan livslängden för elsparkcyklar vara så kort som några veckor.

Beroende på hur mycket de används kan livslängden för elsparkcyklar vara så kort som några veckor. Pressbild: Lime

Elsparkcyklars livslängd väldigt kort – skrotas efter bara någon månad

Varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart

MALMÖ.

Elsparkcyklarna har av uthyrningsföretagen lanserats som ett miljövänligt alternativ till bilen. Men de eldrivna sparkcyklarnas livslängd kan vara så kort som några veckor.

Det är tekniknyhetssajten Breakit som avslöjar att livslängden för en elsparkcykel kan vara från några veckor till två, tre månader. I allra bästa fall sex månader. Vilket varken är ekonomiskt eller miljömässigt hållbart.

I USA, där elsparkcyklarna har funnits längre än i Sverige, visar statistik att den genomsnittliga livslängden på fordonet var 28 dagar från augusti till december förra året. Enligt information i The Information höll en fjärdedel av Limes sparkcyklar som släpptes i maj förra året i en månad och hälften i två månader, skriver Breakit.

Ett annat av de uthyrningsföretag som finns i Malmö, Voi, uppger till Breakit att deras nya modeller ska hålla i ungefär sex månader. De försöker också återanvända olika delar på de trasiga cyklarna, något som alla uthyrningsföretag som Breakit varit i kontakt med uppger att de gör.

– Man brukar prata om loss-rate, alltså vilken procent av sparkcyklarna du har på gatorna som förloras varje månad. De flesta brukar ligga under 20 procent, säger Lars Jörnow, partner på riskbolaget EQT Ventures, som har investerat i sparkcykelbolaget Dott.

Med andra ord, av 1 000 elsparkcyklar försvinner 200. Loss-rate innefattar bland annat stöld, förstörelse eller att de omhändertas, som felparkerade elsparkcyklar gjorts av Malmö stad. I USA finns det ett växande problem med vandalism av elsparkcyklar, vilket också bidrar den korta livslängden. Även i Sverige tas elsparkcyklar medvetet sönder, men inte alls i samma utsträckning som i USA.

– När det gäller vandalism har vi hittills sett att relativt få scootrar har vandaliserats jämfört med vad vi trodde i början. Men precis som med alla revolutionerande produkter så finns det individer som inte gillar innovation som saboterar, vilket såklart är riktigt tråkigt, skriver Vois kommunikationschef Caroline Hjelm i ett mejl till Breakit.

Publicerad 20 March 2019 00:00