Insänt: Nedlagt kundcenter rimmar illa med ett växande Malmö

INSÄNT. Skånetrafiken stänger kundcenter på Triangeln. När jag läste detta blev jag chockad! I landets tredje största stad som dessutom växer så det knakar och där det byggs mer än någonsin, mestadels bostäder. Vilket betyder en ökning av befolkningen (malmo.se 2018). Det låter motsägelsefullt att då stänga och bara ha ett kundcenter kvar för så många invånare.

I dagens samhälle när allt digitaliseras kan jag förstå tankarna och idéerna om att fler blir mer självständiga och digitala, rent teoretiskt är det en jättebra logik – i verkligheten en dålig.

Jag har läst många rapporter som signalerar att det är många som inte använder internet, däribland många äldre (Internet Stiftelsen, 2018, s. 21) och att de som gör det har inte alltid tillräckliga kunskaper, det är därför det behövs fysiska ställen att vända sig till utan att behöva stå i kö i flera timmar för att få service.

Var ska de som inte hanterar den digitala världen ta vägen? Eller de som behöver vägledning i appens värld?

Dessutom tycker jag det rimmar dålig med tanke på hur attraktivt Malmö stad vill göra Triangel-området (Malmo Stad Planprogram, 2019) som knutpunkt med kollektivtrafiken och promenadstråk från och till Pildammsparken. Triangelns kundcenter ligger centralt och är en naturlig mötespunkt.

Jag läser Skånetrafikens verksamhetsplan, där står att de ska med individanpassade tjänster, hög service och erbjuda service i alla lägen. Alla lägen för mig är både digitalt och fysiskt, att ha möjligheten som invånare att kunna välja hur jag vill ha min service, och dessutom inte behöva åka till ett ställe där jag inte passerar naturligt i min vardag som Malmö Central.

Jag hoppas att man tar dessa fakta i beaktande och tänker ett extra varv. Allt är inte bara siffror, det handlar om service och det handlar om människor.

Resenären

Referenser

Internet Stiftelsen. (2018). Svenskarna och internet. Internetstiftelsen i Sverige.

Malmo Stad Planprogram. (den 1 2 2019). Hämtat från malmo.se: https://malmo.se/Stadsplanering--trafik/Stadsplanering--visioner/Planprogram/Pp-6039-Triangeln.html

malmo.se. (den . . 2018). Hämtat från Malmö stad: https://malmo.se/Kommun--politik/Fakta-och-statistik/Befolkning/Befolkningstillvaxt.html

SVAR DIREKT:

Hej Resenären!

Våra kundcenter kommer även i framtiden att vara viktiga för att kunna erbjuda våra kunder bra service och tillgänglighet. Precis som du säger är det inte alla som vill eller kan välja digitala lösningar. Men vi ser också att försäljningen via våra kundcenter minskar och vi måste anpassa oss efter det så att vi lägger våra resurser på rätt saker.

Därför har vi bestämt att enbart ha ett kundcenter i Malmö. Inga andra kundcenter påverkas av det här. Utöver våra kundcenter har vi cirka 200 försäljningsställen i Skåne där kunden fysiskt kan möta oss och få personlig service. Många av dessa finns i Malmö och kan erbjuda så gott som samma service som våra kundcenter. Tack vare digitaliseringen blir även deras arbete lättare då det krävs mindre kunskap och teknisk utrustning för att kunna sälja biljetter till er kunder. Du hittar alla våra återförsäljare på skånetrafiken.se eller genom att kontakta vår kundtjänst.

Camilla Bunke

Försäljningschef Skånetrafiken

Publicerad 11 February 2019 11:45