Bilden är tagen i ett annat sammanhang och föreställer varken den aktuella tandläkaren eller patienten.

Bilden är tagen i ett annat sammanhang och föreställer varken den aktuella tandläkaren eller patienten. Foto: Mostphotos.com

Byte av tandimplantat blev en mardröm

Tandläkaren kritiseras av IVO

LIMHAMN.

Den 66-åriga kvinnan från Limhamn fick nytt tandimplantat insatt i överkäken. Därefter följde flera veckor av svår smärta. Nu får tandläkaren kritik av IVO.
– Jag förstod att något var fel, och blev oerhört dåligt bemött av honom, säger kvinnan till Lokaltidningen Limhamn.

Av
Markus Celander

Den gamla bron hade börjat släppa och kvinnan skulle därför ha en ny. Enligt IVO, Inspektionen för vård och omsorg, ska ny implantatförankrad bro först fästas temporärt, så att den kan justeras efter behov. Detta brukar kräva flera återbesök, men tandläkaren fäste i detta fall bron permanent.

Dessutom, konstaterar IVO, var brokonstruktionen inte ”optimal för att kunna upprätthålla en god munhygien”.

– Han hade gjort den för hög, vilket innebar att den skavde mot tandköttet. Det lilla mellanrum som ska finnas mellan bron och tandköttet för att jag ska kunna rengöra där fanns inte. Dessutom var mitt läppband i kläm. Jag hade så ont att jag varken kunde äta eller prata, berättar kvinnan.

Hon fick tid för återbesök hos tandläkaren först elva dagar senare. Efter en plågsam operation lyckades han sätta tillbaka hennes gamla bro. Under de följande två veckorna kunde kvinnan endast få i sig flytande föda.

– Jag ville ha tillbaka pengarna jag lagt ut, men han vägrade och skällde i stället ut mig. Och jag fick ingen hjälp hos privattandläkarnas förtroendenämnd, och försäkringskassan visade inte heller något intresse, vilket jag tyckte var märkligt för de hade ju betalat en del av behandlingen och det är ju trots allt skattebetalarnas pengar.

Att kvinnan så småningom fick stöd av IVO spelade ingen roll, berättar hon. Till slut kom hon i kontakt med konsumentrådgivningen som gav henne rådet att kontakta kronofogden, och där ligger ärendet nu.

– Hela denna historia kändes fel från början, som om tandläkaren inte riktigt visste vad han sysslade med, och han var ryckig och otrevlig. Men när jag satt där i stolen så tänkte jag att det säkert skulle bli bra. Men den vanliga människan är så utsatt. Jag har kämpat med detta i månad efter månad. Det har slitit på min hälsa och jag går nu på antidepressivt och har fått nedsatt immunförsvar. Läkarna säger att det är stressrelaterat.

Fotnot. IVO menar att tandvårdsbehandlingen som kvinnan fått inte varit ”förenlig med sakkunnig och omsorgsfull vård”, samt att tandläkaren ”brister i journaldokumentation” i flera avseenden.

Publicerad 16 October 2018 15:05