"Jag har ofta undrat varför jag aldrig kunnat släppa Nell"

LIMHAMN. Limhamnsbon och tidigare museichefen Margareta Alin Hegelund har skrivit en bok om den mytomspunna konstnären, konstsamlaren och författaren Nell Walden.– Jag träffade henne första gången när jag var lite över 20 år. Hennes öde har alltid följt mig.

Av
Markus Celander

Nell Walden, född Roslund år 1887, lämnade som 24-åring sin trygga borgerliga tillvaro i Landskrona för att i stället slå sig ned i Berlin, där hon blev konstnär och en förgrundsgestalt inom Der Sturm – en avantgardistisk konströrelse i Tyskland i början på 1900-talet. Tillsammans med sin man, den tyske tonsättaren och författaren Herwarth Walden, lanserade hon konstnärer som Chagall och Kandinsky.

– Hon var en social talang. När hon omnämns är det inte i första hand som konstnärem Nell utan personen, säger Margareta Alin Hegelund.

Hon träffade Nell Walden första gången 1970 i samband med invigningen av en utställning med Nells konst på Landskrona museum – den första av flera donationer från Nell Waldens konstsamling till Landskrona museum.

– Jag var en 25-årig doktorand i konsthistoria som fått en projektanställning på museet för att ta hand om donationen. Jag hade aldrig sett något liknande tidigare, det var en helt ny värld som öppnade sig.

Från den dagen skulle Nell Walden följa Margareta Alin Hegelund genom åren fram till Nells död 1975.

– Hennes liv var så intressant. Hennes far var präst och morfadern en förmögen redare i Trelleborg. Från detta hamnade hon mitt i ett Europa under stora förändringar.

Under första världskriget var paret Walden starkt pro-tyska och Der Sturm kom att utvecklas till en underrätttelsecentral som producerade tyskvänliga artiklar och smugglade propaganda. Efter kriget blev Herwath Walden kommunist, de skilde sig och han flyttade till Sovjetunionen där han fängslades för förräderi och dog 1941. Hennes andra man, Hans Heimann, var en judisk läkare som mördades av nazisterna 1942. Men då bodde Nell Walden sedan några år i Schweiz med sin tredje make.

Nell och Herwarth Walden.

Nell och Herwarth Walden. Foto: Landskrona museum

– Nell blev själv beskylld på senare år för att ha haft nazisympatier eftersom hon skrev positiva resereportage om Nazityskland under mitten av 1930-talet. Men jag är övertygad om att hon inte hade det. Däremot lät hon sig ledas av egennytta – hon var strategisk och beräknande. Vad gäller nazismen så betonade hon ofta sin rädsla och avsky för nazismen och hon höll kontakt med Hans Heimann när han satt i läger – de tyskvänliga artiklarna kan ha varit ett av hennes försök att hålla honom vid liv.

Nell Walden omgiven av sin egen konst. Året är 1925.

Nell Walden omgiven av sin egen konst. Året är 1925. Foto: Stadsbiblioteket i Berlin

Margareta Alin Hegelund träffade Nell Walden flera gånger och fascinerades av hennes utstrålning.

– Hon lämnade ingen oberörd. Men hennes egen berättelse om sin livshistoria var en väl regisserad och väl inövad föreställning. Men hon mörkade delar av sin historia, och de luckorna – som resereportagen på 1930-talet och brevväxlingen med Hans Heimann i lägret – kom jag mig aldrig för att fråga henne om. Jag hade för stor respekt. Jag har ofta undrat varför jag aldrig kunnat släppa henne och jag antar att det var därför jag skrev boken – konstnären Nell kände jag, men jag ville försöka lära känna privatpersonen Nell.

Nell Walden var Margareta Alin Hegelunds första stora uppdrag. Hon har sedan varit kulturchef i Landskrona, chef för Kulturen i Lund samt direktör för Världskulturmuseet i Göteborg. Hennes bok om Nell Walden, "Min Nell – en ung svenska i expressionismens Berlin", är resultatet av hennes enträgna grävande i arkiv, läsning av brevväxlingar och intervjuer med anhöriga till Nell Walden och personer som mötte henne.

Hon konstaterar att Nell Walden fortsätter att följa henne genom livet, att hon satt djupa spår, och varje år högtidlighåller hon Nells födelsedag vid graven i Landskrona.

Känner du Nell Walden bättre nu?

– Jag kom så långt jag kunde komma.

Fotnot. Nu visas tre utställningar i Skåne om Nell Walden. "Nell i Stormen" på Trelleborgs museum till maj 2019, "Nell i Modernismen på Kulturen i Lund till 31 augusti samt "Nell Wallden – jag ville något med mitt liv" på Landskrona konsthall fram till och med den 19 augusti.

Publicerad 28 June 2018 20:00