Lilla Kafferosteriets ägare om nya White Guide-framgången

Hallå där!

Filip Åkerbolm, som driver Lilla Kafferosteriet som nyligen klättrade från plats 15 till plats 7 på White Guides lista över Sveriges bästa kaféer.

Vad betyder White Guide-utmärkelsen för er?

– Det är ett kvitto som visar att vi fortfarande är med och utvecklar branschen. Att branschen visar sin uppskattning är oerhört stort för oss. Våra kunder kommer också tillbaka till oss och tycker att det vi serverar är gott, det är det som är moroten för oss.

Hur skulle du kortfattat förklara ert koncept?

– Kvalitet, småskalighet och personlighet är våra ledord. Vi är ett litet företag med stor närhet, till skillnad från många andra kaféer och rosterier. Vi har kontakt med våra producenter och levererar direkt till våra gäster, utan mellanhänder. Vi försöker också att utveckla sättet som man dricker kaffe på. Nu på sommaren arbetar vi till exempel med kallt kaffe och i det kan man ha tonic för att få en läskande känsla.

Hur tycker du att kaffekulturen har utvecklats i Malmö under de senaste åren?

– Den har gått mot ett mer medvetet kaffedrickande. Tidigare beställde man bara en kopp kaffe, oavsett om det handlade om caffe latte, cappuccino eller filterkaffe. Idag är gästerna mer benägna att beskriva hur de vill ha sitt kaffe och även mer insatta i vilken typ av kaffe som de vill ha. Det underlättar för den som serverar.

Har ni några nya satsningar på gång?

– Förra året skaffade vi alkoholtillstånd för att visa hur man kan kombinera kaffe med olika sorters avec. Nu framöver handlar det mer om att hjälpa konsumenten att få bra kaffe även hemma. Vi gör jättestora satsningar på att sälja kaffe på Konsum och Ica.

Hur vill du ha ditt morgonkaffe?

– Det ska gärna vara milt kaffe, inga aggressiva smaker, kanske från Centralamerika.

Publicerad 17 May 2018 12:00

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag