Lokalproducerat är deras Manér

CENTRUM.

Klädbutiken Manér satsar på lokalt producerade kläder. Idag, torsdag, presenterar de också sin första kollektion med egna jeans och chinos.– Det här är motsatsen till massproducerade kläder, säger Ernesto Prosperi.

De drivande krafterna bakom Manér är Ernesto Prosperi, Adrian Roos och Warsame Jama. De berättar att deras verksamhet står på tre ben: den egna produktionen av kläder, varumärket Made in Sweden och butiken. Kläderna tillverkas på butikens ovanvåning på Södra förstagsgatan 2. Inspiration till konceptet har de hämtat från utvecklingen som skett inom matindustrin de senaste åren.

– Där finns en stor medvetenhet kring hållbarhet, miljö och närproducerade produkter. Vi tar med oss det sättet att tänka in i klädindustrin. Vi vill vara transparenta: här kan man se fabriken och skräddaren. På det sättet vet man till exempel att inga barn har sytt kläderna. Det här är motsatsen till massproducerade kläder. Om kläder är väldigt billiga ska man ställa sig frågan varför det är så, säger Ernesto Prosperi.

Hur har folk reagerat på att ni producerar era egna kläder?

– Väldigt bra, de flesta är trötta på dålig produktion och dåliga arbetsförhållanden. Gruppen som tycker så ökar och de tycker att det är skönt att någon tar tag i det, säger Warsame Jama.

– Det uppskattas av personer i alla åldrar: både äldre som var med när klädproduktionen försvann från Sverige och yngre som har tröttnat på massproduktion, säger Adrian Roos.

Hur skulle ni beskriva stilen som era kläder har?

Adrian Roos, Warsame Jama och Ernesto Prosperi inne i butiken.

Adrian Roos, Warsame Jama och Ernesto Prosperi inne i butiken. Foto: Per Ingridz

– Det ska kännas tidlöst och inte som att vi följer en speciell trend. Man ska inte få känslan ”det där plagget är från förra säsongen” när man ser kläderna, säger Warsame Jama.

Varför valde ni namnet Manér?

– Manér handlar om hur man beter sig och klär sig – helheten, säger Warsame Jama.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Vi vill växa utanför butiken. Vi ska åka ut på mässor i sommar och satsar på att komma utomlands. Vi har tre kollektioner på gång: en till våren, en till hösten och en till sommaren 2019, säger Adrian Roos.

Hur känns det att släppa sin första egna kollektion?

– Nervöst och roligt, säger Adrian Roos.

Publicerad 14 March 2018 15:00

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag