Odd Island Brewing krånglar inte till det

MALMÖ.

Peter Iwers och Daniel Svensson valde bort framgångsrika musikerkarriärer i bandet In Flames för att satsa på ett eget ölbryggeri. De båda göteborgarna driver nu Odd Island Brewing och kommer till Malmö öl- och whisky festival den 9–10 mars.– Jag tycker att en god öl ska ha karaktär, men man ska inte behöva sitta med den i 45 minuter, säger Peter Iwers.

Av
Per Ingridz

Fram till för ett par år sedan var Daniel Svensson och Peter Iwers trummis respektive basist i hårdrocksbandet In Flames, ett av Sveriges mest framgångsrika band i genren. Efter ungefär 20 år i bandet hade Daniel Svensson tröttnat på det myckna turnerandet och Peter Iwers kände att han ville hinna med annat än bara musiken. Att de valde att slå sig in på just bryggarbanan hade med den starka kärleken till hantverksöl att göra.

– När det gäller Odd Island Brewing gör vi allt själva. Vi brygger, buteljerar, marknadsför oss och säljer till kund. Det är en stor skillnad mot när vi spelade i In Flames och hade personal som gjorde mycket. Det är ett sätt för oss att garantera kvaliteten och se till att det blir precis som vi vill.

Daniel Svensson är den som står för bryggandet medan Peter Iwers sköter marknadsföringen och bidrar med synpunkter när det gäller smakerna.

– Våra smaker ska inte vara för svåra. De ska passa någon som gillar att ta en stor stark, men också är nyfiken på att prova något annat. Jag pratar ibland om ”hinkabilitet”. Det ska vara kvalitet, så klart, men inte vara svårt att ta till sig. Ölen ska ha karaktär, men man ska inte behöva sitta med den i 45 minuter. Den ska fungera som en gräsklipparöl, en törstsläckare. Vi har till exempel en råg-IPA ”Rye rye”, men den smakar inte för mycket råg, den finns där för att sätta karaktär. Likadant är det med vår hallonöl ”Berry wheat”, hallonsmaken tar inte över och den blir aldrig sötsliskig.

Peter Iwers menar också att de har stor nytta av erfarenheterna från musikvärlden nu när de gett sig in i bryggarbranschen.

– Vi har en väldigt hög arbetsmoral. Vi jobbar stenhårt och tar inga genvägar. Det har vi även gjort under alla år som vi har sysslat med musik. Vi har gjort långa turnéer och övat mycket på våra instrument. Vi försöker också tänka på ett annat sätt när vi marknadsför oss och försöker nå ut med våra produkter.

Ett exempel på det senare är logotypen som pryder Odd Islands flaskor och burkar. Den föreställer en humlekotte, men har formen av en dödskalle och istället för två ben under finns där två trumpinnar.

– Vi har tänkt likadant som med en bandlogga. Det ska vara något som man fastnar för när man tittar på den och som inte ser ut som allt annat.

När tycker du själv att en öl smakar godast?

– I hammocken när man har klippt gräset.

Odd Island Brewings öl går att beställa från Systembolaget och strax innan Malmö öl- och Whiskyfestival kommer de att släppa en New England Style IPA. För mer information se hemsidan: oddisland.se, Instagram och Facebook.

Publicerad 12 February 2018 08:43

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag