Spetselever lyfter skolans resultat

SÖDERKULLA.

Eleverna på spetsutbildningen i engelska lyfter Söderkullaskolans betygssnitt. Utbildningen innebär höga förväntningar och tuffare studietempo men är samtidigt väldigt utvecklande, menar elever.

För tre år sedan startade en spetsutbildning i engelska på Söderkullaskolan. Utbildningen innebär att eleverna studerar grundskoleengelska i årskurs 7 och 8 i högre takt än normalt, för att i årskurs 9 börja läsa gymnasieengelska på en gymnasieskola. Det är fyra skolor i Sverige som har den här utbildningen.

– Anledningen till att vi fick starta utbildningen var att vi har bilingualklass, där 60 elever har undervisning på både svenska och engelska i vissa ämnen, säger Anders Dybner, rektor på Söderkullaskolan.

På Söderkullaskolan går det 30 elever i varje årskurs på spetsutbildningen. Även om utbildningen är rikstäckande är det bara en elev som inte kommer från Malmö.

– Jag gillar att pendla. Det är mysigt att åka buss, säger Alva Lindgren, som varannan vecka pendlar två timmar om dagen från Dalby.

Alla elever i årskurs 6 i Malmö får information om utbildningen hemskickat i början av januari. Totalt rör det sig om mellan 3 500 och 4 000 utskick. Utbildningen brukar få 100–150 ansökningar och antagningen sker via prov.

– Det är det lättaste sättet. Det är också ett sätt för oss att se om de kommer att klara av utbildningen. Många tror att engelska är något roligt sidan om på den här utbildningen, men det är rätt högt tempo och man får jobba ganska hårt, säger Anders Dybner.

Även vissa andra ämnen bedrivs på engelska: i år är det fyra SO-ämnen, vissa ämnen i NO, matte, idrott och bild. I slöjd och hemkunskap sker undervisningen delvis på engelska.

– Det är väldigt bra. Man lyssnar noggrannare när det är på ett annat språk. Man märker stora framgångar i andra ämnen. Spetselever höjer sina meriter i fler ämnen och fler går till gymnasiet. Det blir en spill-over-effekt, säger Viktor Bohman, engelskalärare och spetsansvarig.

Anders Dybner tror att de höga förväntningarna på spetseleverna bidrar till deras höga studieresultat.

– Lärarna förväntar sig mer av de här eleverna. Forskningen visar att ju högre förväntningar man har desto bättre prestation. Plus att i den här gruppen är det okej att vara duktig. Något som sprider sig till hela skolan.

Alva Lindgren, Mina Mohammed och Ceylan Resnel i årkurs 9 sökte till spetsutbildningen för att de gillar och är bra på engelska.

– Jag har alltid varit bra på engelska. I min förra skola fick jag inte riktigt rätt engelskundervisning, så jag sökte hit för att lära mig bättre. Jag trodde inte att jag skulle komma in, säger Alva Lindgren.

– Jag har alltid gillat engelska och valde utbildningen för att jag hade tankar på att jobba utomlands. Jag trodde att det skulle vara mycket svårare att gå här, säger Mina Mohammed.

Även Ceylan Resnel har lätt för engelska.

– Jag kände att utbildningen kommer att ge mig många möjligheter i framtiden, vare sig jag vill jobba utomlands eller hemma. Jag tycker att min engelska har utvecklats jättemycket här.

Alva Lindgren och Mina Mohammed håller med.

– Man lär sig så mycket här, säger Mina Mohammed.

– Utbildningen är bra. Det är mer stressigt här än på min förra skola. Det kan vara för att lärarna vet att vi är ambitiösa, säger Alva Lindgren.

Finns det något ni skulle vilja ändra på i utbildningen?

– Att undervisningen i alla ämnen var på engelska, säger Alva Lindgren.

Fotnot: Den 24 januari klockan 18 är det informationsträff om spetsutbildningen och bilingualklassen i Söderkullaskolans aula, dit intresserade är välkomna.

Det finns lediga platser i åk 8 i spetsutbildningen. Intresserade kan kontakta Söderkullaskolan.

Publicerad 19 January 2018 08:58

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag