"Mitt jobb är att se till att folk når sina mål"

Limhamn.

Ett nytt år är här och med det en massa löften. På gymmen märks det nya året av då träningslokalerna fylls av människor som lovat sig själva en mer hälsosam livsstil. Lokaltidningen träffade den personliga tränaren Daniel Borbjerg för att ta reda på hur man ska lyckas bibehålla träningsengagemanget även efter januari är slut.

Av
Julia Pileby

Daniel Borbjerg är personlig tränare, PT, och driver företaget Top Fitness på Limhamn.

– Jag har jobbat som PT i nio år, berättar Daniel Borbjerg.

– Jag har alltid hållt på med träning, och har ett förflutet som tävlingsboxare och har tävlat inom fitness. Men efter ett tag började jag fundera på vad jag ville göra med mitt liv.

Eftersom träningen upptog en stor del av hans liv föll valet av yrke naturligt på att bli personlig tränare och coach.

Han utbildade sig till instruktör i Malmö och till hälsocoach och PT i Stockholm. Sedan dess har han jobbat som personlig tränare i sitt eget företag.

Till Daniel Borbjerg vänder sig människor som behöver hjälp med att nå sina mål.

– Det är allt från människor som vill ha hjälp med att gå ner i vikt till personer som vill tävla.

– Men även människor som behöver hjälp efter en skada och behöver rehabilitering kan komma till mig och få hjälp med det.

Att anlita en personlig tränare är ganska dyrt, men Daniel Borbjerg berättar att det är en stor variation på vilka som tar hans hjälp.

– Det är människor som har ledande positioner inom näringslivet till exempel, men också förskollärare och liknande. Det handlar ju mycket om hur man prioriterar. Kanske drar man ner på andra utgifter, som att äta ute, och väljer att träna för de pengarna istället.

Han gillar sitt jobb, mycket på grund av att han får träffa så många olika människor.

– Jag träffar folk jag aldrig annars hade mött, berättar han.

Han tycker att personlig träning är för alla människor.

– De personer som kontaktar mig har ofta ett mål. Mitt jobb är att se till att folk når sina mål och inte faller av under resan dit. Men man måste ju också vilja själv. Jag kan inte åka och hämta folk till gymmet, säger han och skrattar.

Daniel Borbjerg jobbar utifrån tre "nycklar", som alla måste finnas för att man ska lyckas med sina träningsmål.

– Den första nyckeln är styrketräning, den andra är konditionsträning och den tredje är kosten.

– Det gäller också att träna långsiktigt. Många kör på för hårt, för snabbt. Man får inte heller ha för höga krav och orimliga mål, då orkar man inte så länge.

Tips till den otränade

– Börja träna i lagom mängd, två gånger i veckan räcker

– Sätt rimliga mål. Ett långsiktigt och flera delmål som man kan nå ganska fort.

– Glöm inte bort att jobba med alla tre nycklar: styrka, kondition och kost.

–Träna tillsammans med någon. Det blir roligare.

Publicerad 10 January 2018 06:00

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag