Josef Shinanden och Heder Abdu Sahb ttränar huvudräkning med plockepinn. Foto: Åse-Marie Nilsson

Josef Shinanden och Heder Abdu Sahb ttränar huvudräkning med plockepinn. Foto: Åse-Marie Nilsson

Huvudräkning med plockepinn

HERMODSDAL. Plockepinn kan göra dig vass på huvudräkning. Matteklubben vill via spel och lek visa att matematik kan vara både roligt och lätt att lära. Som vilket annat fritidsintresse som helst.
–101 plus sju blir…108, säger Heder Abdu Sahb, när han räknar ihop den sist tagna plockepinnen med alla de andra i sin hand.
Därmed vinner han den här omgången. Bänkkamraten Josef Shinaden låter sig inte nedslås – fröken har ju betonat vikten av att vara en god förlorare– utan han och Heder Abdu Sahb börjar snabbt på en ny runda. Olika färger på pinnarna har olika värde, som adderas ihop i huvudet.
Det är Matteklubb i klass 3b på Hermodsdalsskolan och eleverna har fått välja mellan tre olika mattespel. Förutom plockepinn finns ett bråkspel och spelet Blink, där färger motsvarar ett antal. Även Cassandra Adjei har valt plockepinn den här lektionen.
–Jag vill kunna räkna snabbare i huvudet. Jag gillar Matteklubben för att man får testa olika spel och ibland välja kompisar att spela med. Det är ett lättare sätt att lära sig matte på, säger hon.

Skolan är en av två i Malmö, och hundra i Sverige, som anammat konceptet.
– Matteklubben är matte på ett mer handgripligt sätt, inte bara siffror på ett papper. Det är lustfullt, praktiskt och pedagogiskt och barnen uppskattar det. Jag som inte har matte som min starka sida får också ett annat perspektiv, säger Amanda Boierth, fritidspedagog på Hermodsdalsskolan.
Genom Matteklubben får barnen spela, leka, klura på problem och experimentera med matematik. Matteklubben vänder sig främst till barn på lågstadiet och på fritids.
– Om man tycker att matte är svårt i lågstadiet så vänder det sällan. Många barn gillar matte, men en del barn tycker att det är svårt, tråkigt och läskigt. Med spel och lek kan man upptäcka att det både är spännande och kul med matte. Det är viktigt, för matte finns över allt och är egentligen en stor del av vår vardag, säger Annika Faxander, en av grundarna till Matteklubben.

Idén fick hon och medgrundaren Marie Eneqvist, 2014.
–Vi tänkte ”varför spelar alla barn fotboll och gitarr, men varför har ingen matte som fritidsintresse?” , säger Annika Faxander.
Deras tanke initialt var att använda Matteklubben på fritids, men det bästa är att det går att kombinera med verksamheten i klassrummet, menar hon.
– Fritidslärare är ofta inne i klassrummet och hjälper till med halvklasser, då är det perfekt att hålla Matteklubben.
På Hermodsdalsskolan har man bara varit i gång med klubben i några månader och än så länge bara i klassrummet, 1,5 timme i veckan. Men tanken är att använda det även på fritids.
– Vi jobbar mycket med lärandet på fritids. Barnen hänger inte bara runt där, utan får lära sig saker på ett mer lustfyllt sätt, säger Amanda Boierth.
För Cassandra Adjei är matematik redan något av det roligaste i skolan.
– Matte och engelska är mina favoritämnen. Jag tycker om matte för att jag får lära mig division och multiplikation, och det är roligt.

Amanda Boierth tycker att Matteklubben tillför en ny dimension på ämnet. Foto. Åse-Marie Nilsson

Amanda Boierth tycker att Matteklubben tillför en ny dimension på ämnet. Foto. Åse-Marie Nilsson

Det finns en hel låda med spel att välja mellan.

Det finns en hel låda med spel att välja mellan.

Matte är en av Casandras Adjais favoritämnen. Foto: Åse-Marie Nilsson

Matte är en av Casandras Adjais favoritämnen. Foto: Åse-Marie Nilsson

Publicerad 28 February 2017 10:53