Kulturell fabrik öppen för alla

Av
Ida Eriksson ida.eriksson@lokaltidningen.se

RÖDA TRÅDEN/VÄSTRA HAMNEN. ?En fabrik för kulturproduktion. Det blir centrum när Caroline Lundholm utvärderar år 2013 på Stpln. Många utmaningar från det gångna året får hon ta med sig in i det nya.
??–Västra hamnen får inte bli ett getto för exklusivt boende, säger hon och berättar om en kommande kampanj för att locka fler till Stpln.
Caroline Lundholm är verksamhetsansvarig för Stpln. 2006 blev hon rekryterad till att starta upp det som då hette Mötesplats Stapelbäddsparken. När det senare antog namnet Stpln kom man fram till att inte ge verksamheten någon särskild benämning. Både kulturhus och mötesplats ströks från listan  på beskrivande ord. I stället ville Caroline Lundholm att besökarna skulle få skapa en egen relation till Stpln, utan förväntningar skapade av en benämning.
–Det var en bra strategi, men samtidigt blev det lite svårt att sprida vad det är vi gör här, säger hon.
Numera beskriver hon därför verksamheten som ett öppet hus för att ta del av, och producera kultur.
Fler till fabriken
Det är när vi talar om kulturproduktionen som vi hamnar i Fabriken, där digital utrustning finns. För att få ta del av Fabriken blir man medlem i Stpln och den möjligheten började i september. På fyra månader har man lyckats få 40 medlemmar, men målet är att bli många fler. Fabriken är således det första som Caroline Lundholm tar upp när hon svarar på frågan som Bodil  Rosvall Jönsson skickade till henne: ”Vad var den största framgången för Stpln år 2013?”.
–Men det är svårt att bara peka ut en händelse som har varit extra ordinär. Vi har också haft sista året på projekttiden för Cykelköket, till exempel, vilket vi skrev en bok om. Nu är förhoppningen att det treåriga arvsfondsprojektet ska permanenteras, berättar Caroline Lundholm.
Hon vet vilka utmaningar som väntar under det nya året. Dels på grund av att Fabriken fortfarande är ett relativt nystartat projekt, dels för att den största utmaningen redan har funnits med sedan några år tillbaka. Och den är att öka antalet besökare på Stpln, att få fler att hitta dit.
Startar kampanj
Caroline Lundholm tycker att det är viktigt att det finns kulturutbud i alla stadsdelar. Att driva den här typen av verksamhet i just Västra hamnen har dock satt sina käppar i hjulet.
–Vi har varit omringade av byggarbetsplatser om dagarna och efter klockan 17 är det helt dött i den här delen av stan. Det har gjort att det har varit svårt att få folk att hitta hit. Under 2014 kommer vi att starta en marknadsföringskampanj då vi ska visa hur lång tid det tar att ta sig hit på olika sätt, från andra delar av stan.
 
PESRONLIGT
Ålder: ?37.
Bor: ?Limhamn.
Jobbar: ?Verksamhetschef på Stpln.
Familj: ?Fru, två bonusbarn, hund och katt.
Senast lästa bok:? Läste Lars Kepler i solstolen på semestern och har precis börjat läsa "Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek" av Lena Andersson.
Senast sedda film: ?Är just nu helt hooked på Netflix och sträck-ser olika TV-serier, men senast sedda film var nog "Monica Z".
Äter helst: ?Vegetariskt. Gärna mexikansk eller vietnamesiskt.
Dricker: ?Vitt vin eller mörk rom.
Det här visste ni inte om mig: ?Jag är inte så hemlig av mig, men jag ledde gympa och spinning på Friskis & Svettis i nästan 13 år.
 
SKICKA VIDARE
Caroline Lundholm? skickar Röda tråden vidare till Douglas Liljekrantz på Green matmarknad med frågan:
”Hur ser du på Green matmarknads roll i Västra hamnen?”

Publicerad 28 January 2014 14:01

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag