Livet på husbåt flyter inte problemfritt

"Malmö stad har inte den erfarenhet som finns i till exempel Amsterdam"

Av
Markus Celander

Markus Celander

MALMÖ. I Västra hamnen ligger tre husbåtar - de enda i Malmö.
Intresset för boendeformen ökar och häromveckan föreslog tekniska nämnden nya platser för husbåtar - i centrala Malmö, Limhamn och Klagshamn.
Men att bo på vattnet är inte helt okomplicerat. 

Mariann Stenberg slog till direkt när hon såg att husbåten i Västra hamnen var till salu. Nu, två år senare, konstaterar hon att detta boende faktiskt är härligare vad hon någonsin förväntat sig – vattnets ständiga skiftningar, frisk luft, solnedgången över havet.

Men tyvärr finns det juridiska frågetecken, påpekar hon.
– I Malmö finns inte den erfarenhet som finns i till exempel Amsterdam. Jag avråder inte från att skaffa husbåt i Malmö, tvärtom, det är ett fantastiskt boende, men det är viktigt att få alla avtal med Malmö stad på plats innan man slår till.

Kan du ge exempel?
– Vem ansvarar för vatten- och avloppsrören? Längs med kajkanten har jag 50 meter rör som fryste till i vintras. Jag förutsatte att det var kommunens ansvar att ordna det, men de menar att de inte har någon underhållsplikt.

– Nu hjälpte de mig till slut, men det tog tid. Jag tycker det är för dålig service för de 4 000 kronor i månaden som kommunen tar betalt för min kajplats.

Men det största problemet är försäkringsbiten. Mariann Stenberg har ingen husförsäkring, eftersom bostaden är registrerad som fartyg. Hon har fått konstruera en mycket dyrare försäkring, där hon menar att bärgning ingår om husbåten skulle sjunka.
Men Gatukontoret håller inte med om att försäkringen täcker detta.

Struligt. För en bärgningsförsäkring måste man numera ha för att få kajplats.
– Det är ett krav som tillkommit efter att jag köpte husbåten, och som innebär att jag nu står utan förtöjningsavtal, säger Mariann Stenberg, som inte tycker att man från Malmö stads sida är villiga att i gemenskap lösa frågor på ett för båda parter fungerande sätt.

Att tekniska nämnden nu föreslår nya platser för husbåtar känns lite kluvet, tycker hon.

– De tycker uppenbarligen att det ser bra ut med husbåtar i stan, men verkar inte ha tänkt igenom alla bitar i förväg, säger Mariann Stenberg, som nu hoppas på en fruktbar dialog med Gatukontoret.

Efter att ett par andra båttyper sjunkit i Malmö kräver Gatukontoret sedan några år tillbaka att alla båtägare ska ha försäkring som täcker bärgning av sjunken båt, förklarar Thomas Ohlsson på Gtukontorets upplåtelseenhet. 

– Ett rimligt krav då kostnaderna för detta inte ska belasta Malmö stad. Men de kända försäkringsbolagen har inte tagit fram modeller som passar för husbåtsägarna, så mitt råd till dem är att se till att hitta ett försäkringsbolag med försäkringsformer som passar för boende i husbåt.

I Mariann Stenbergs fall är det ingen tvekan om att försäkringen inte täcker om husbåten sjunker, menar Thomas Ohlsson, och enligt honom fanns detta krav redan innan Mariann Stenberg köpte sin husbåt för två år sedan.

– Det är köparens ansvar att hålla reda på vad som gäller, konstaterar Thomas Ohlsson.

När det gäller inkoppling till kommunalt VA och el så skiljer sig detta inte från annat boende.
– Husbåtsägaren har ansvar för sina ledningar fram till en förbindelsepunkt, och därefter är det kommunens ansvar.
 
 
 
 

Publicerad 04 April 2011 16:00

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag