Forskare:

För många köpcentrum i Malmö

”Det finns tecken på överetablering redan nu”

MALMÖ. Malmö står inför en överetablering av köpcentrum och riskerar att snart ha såväl en stadskärna utan småbutiker som stor del övergivna lokaler i galleriorna. Det tror lundaforskaren Johan Anselmsson.

Malmö växer som aldrig förr på alla håll och kanter. Det avspeglar sig inte minst när det gäller köpcentrum. De gamla som Mobilia, Triangeln och Caroli satsar och expanderar. Samtidigt har Entré öppnat nyligen och snart slår Emporia vid Hyllie upp portarna. Johan Anselmsson, biträdande professor vid Lunds universitet med inriktning på marknadsföring, detaljhandel och köpcentrum, tror inte att det finns kundunderlag för alla dessa butiker.
– Det finns tecken på överetablering redan nu. Det är fler tomma butikslokaler nu än normalt och då befinner vi oss ändå ett hyfsat ekonomiskt läge, säger han.

Värst för småbutiker

Han menar att de stora följderna kommer att bli tydliga först om några år.
– Den stora smällen kommer när Emporia öppnar. Till en början märks det inte att butiker går sämre sedan stendör det helt plötsligt. Många butiker är knutna till kontrakt på tre–fem år och för dem är det inte lönt att lägga ner förrän kontrakten har löpt ut.
Enligt Johan Anselmsson är det de små och oberoende butikerna inne i stan som kommer att drabbas värst.
– De som försvinner är de små och unika butikerna i centrum. Kedjorna klarar av att blöda bättre eftersom de har en stor ägare i ryggen. Många kunder pratar om att de vill ha kvar de små butikerna men de flesta av oss går ändå till de stora kedjorna. De har ofta lägre priser och bättre lägen.

Starkast överlever

Han varnar också för att kommunen kan sätta käppar i hjulen för handeln i centrum genom att göra det otillgängligt för bilister.
– Förut skrattade vi åt amerikaner som inte orkade gå några hundra meter för att komma till en affär men nu är vi likadana själva. När kommunen jobbar på att få bort biltrafiken från innerstaden och tar bort parkeringsplatser så tänker de inte på att handeln drabbas.
Om det nu finns risk för överetablering, varför satsas det då så stort på köpcentrum just nu?
– Det beror på det som man brukar kalla för gravitationsprincipen – störst och starkast överlever. Om Mobilia till exempel får höra talas om Emporia så försöker man möta upp den satsningen och få upp volymen. Man tänker "det här blir dyrt men gör vi ingenting så tvingas vi nog slå igen snart".

Publicerad 27 September 2010 09:59