”Vi har en växande detaljhandelsmarknad”

MALMÖ. Alla är inte eniga om att Malmös köpcentrumkostym kommer att bli för stor framöver. Monica Bruvik, vd för Centrumutveckling, tror att befolkningsökning och stegrad konsumtion gör att det finns underlag för fler butiker.

Enligt Monica Bruvik finns det flera tecken som tyder på att Malmö har en bra mylla för en spirande kommers.
– Vi har en växande detaljhandelsmarknad och de mest djuplodade konsumtionsprognoserna tyder på att vi i genomsnitt kommer att konsumera för 2,6 procent mer per person och år under en tioårsperiod. De positiva befolkningsprognoserna för Öresundsregionen talar också för att finns underlag för att bygga ut. Det behövs nya butiksytor – det visar omfattande studier som gjorts om våra konsumtionsmönster.
Monica Bruvik menar också att köpcentrumen måste utvecklas för att möta nya krav från kunderna.
– Det som kommer mer och mer är att det blir viktigt med kollektiva transportmedel. Man ska kunna ta sig till köpcentrumet både kollektivt och med bil. Där finns en stor utvecklingspotential. När det gäller handeln i centrum så är det viktigt att skapa unika stadskärnor. I city handlar det mer om lustfylld shopping – man kanske åker in till stan och handlar kläder och tar en fika.

Fotnot. Centrumutveckling är konsulter inom fastighetsutveckling för köpcentra, mötes- och handelsplatser och multi-use centers. Företaget utvecklar, designar och förvaltar köpcentrum, stadskärnor och butiker.

null

Publicerad 27 September 2010 10:16