Nya Mini Countryman har den ursprungliga, kantiga designen kvar men har vuxit till sig i alla led. Hur stor kan en Mini bli? Foto: Ian Maasing
Nya Mini Countryman har den ursprungliga, kantiga designen kvar men har vuxit till sig i alla led. Hur stor kan en Mini bli? Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Nya Mini Countryman: Maxad Mini

Ian Maasing


Mini Cooper S Countryman ALL4

Tillverkad i: England.
Typ: 5 dörrars 5 personers crossover.
Mått/Vikt: längd 430 cm bredd 182 cm, höjd 156 cm axelavstånd 267 cm, tank 51 l tjänstevikt fr 1605 kg.
Motor: 4 cyl 1998 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 192 hk/141 kW, vridmoment 280 Nm–1350 r/m.
Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 8-växlad automat.
Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,4 m.
Bränsleförbrukning: 6,4 l/100 km vid bl körning  
CO2: 146 g/km  
Prestanda: 222 km/h, 0-100 km/h 7,2 sek 
Fordonskatt: 1.545 kr                                                                                                                  
Pris: fr 303.900 kr                                                                                                               
Testbilens pris: 352.300 kr

PROVKÖRNING. På sommaren 1959 presenterade British Motor Corporation den sensationella småbilen Mini. Bara 305 centimeter lång rymde den fyra personer sammanpackade som i en hundkoja varför bilen fick öknamnet ”Hundkojan”. Den praktiskt kantiga designen går igen i dagens Mini, som annars bara har namnet gemensamt med ursprunget.

Sedan 1994 ägs varumärket Mini av BMW och 2001 startade den nya epoken av Mini-bilarna. Precis som tidigare tillverkas de i England. För oss storvuxna kan dock vanliga Mini vara i trängsta laget. Men sedan 2010 finns en lösning på utrymmesproblemet, nämligen ”lantbrukarversionen” Mini Countryman.

I dagarna lanseras den andra generationen av Countryman som vuxit med 20 centimeter och mäter hela 430 centimeter. Jämfört med föregångaren har den också sju centimeter längre axelavstånd vilket gör den helt beboelig för oss som mäter dryga 190 centimeter i strumplästen. Markfrigången har ökats till 16,5 centimeter.

De tre separata stolarna i baksätet kan skjutas 13 centimeter i längdled och så kan man justera ryggstödens lutning och få det riktigt bekvämt, något som är omöjligt i vanliga Mini. Den högre karossen ger föraren en högre och bekvämare position med bättre överblick över omgivningen. Dessutom finns ett användbart bagageutrymme bakom baksätets delat fällbara ryggstöd på 450 liter i normalläge och 1309 liter med ryggstöden nedfällda.

Men hur är det med de gokartbetonade, vesselpigga köregenskaperna, har de inte offrats på bekvämlighetens och utrymmets altare? Lugn, lantbrukarversionen går riktigt piggt i och ur kurvorna, dock inte fullt så gokartbetonat som den vanliga, korta Mini. Å andra sidan ger de större måtten och den högre vikten en komfortablare gång. Och på vintervägar kommer fyrhjulsdriften till sin rätt. Det märks att nya Countryman delar plattform med nya BMW X1 och det bådar ju gott.

 

Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet, som har plats för riktigt storvuxna personer. Foto: Ian Maasing
Fyra höga dörrar ger ett bekvämt insteg till såväl framstolarna som baksätet, som har plats för riktigt storvuxna personer. Foto: Ian Maasing

Motorprogrammet omfattar till att börja med en trecylindrig bensinmotor på 136 hästkrafter och en fyrcylindrig bensinare på 192 hästkrafter samt en fyrcylindrig diesel i två trimningsnivåer på 150 respektive 190 hästkrafter. Lite senare under våren kommer versionen John Cooper Works med 231 hästkrafter som klarar 0-100 km/h på 6,5 sekunder och lagom till sommaren kommer plug-in hybriden som ska klara 40 km på ren eldrift.

Alla nya Countryman kan fås med framhjulsdrift såväl med fyrhjulsdrift, ALL4, på Mini-språk. John Cooper Works har fyrhjulsdrift som standard. Alla modeller har en sexväxlad manuell låda och kan som tillval utrustas med automatlåda. Till instegsmodellen Cooper finns en sexväxlad automatlåda, till övriga kan man välja en åttaväxlad automat. Till dieselversionen Cooper SD finns enbart den åttaväxlade automatlådan som standard.

Trots den knappa markfrigången på 16,5 centimeter tar sig Countryman ALL4 förvånansvärt bra fram i snöigt lanskap på oplogade vägar, men duger knappast till några längre färder ute i terrängen eller på åkervägar och skogsstigar med djupa spår.

Priset på instegsmodellen Mini Cooper Countryman med framhjulsdrift börjar på 249 900 kronor. Den fyrhjulsdrivna versionen Cooper ALL4 kostar 268 900 kronor. Cooper S startar på 284 900 kronor, Cooper S ALL4 från 303 900 kronor. Cooper D startar från 261 900 kronor och den fyrhjulsdrivna versionen Cooper D ALL4 från 280 900 kronor. Cooper SD kostar från 315 900 kronor och Cooper SD ALL4 från 334 900 kronor. John Cooper Works kostar från 369 900 kronor. Den åttaväxlade automatlådan kostar 18 400 kronor och den sexväxlade automaten kostar 17 000 kronor extra.

Nya Mini Countryman finns redan ute hos de 20 handlarna i Sverige.

Föraren har det bekvämt på sin tillräckligt höga och släta framstol, men instrument och en del reglage är lika hejvilt designade som på övriga Mini-familjemedlemmar. Foto: Ian Maasing
Föraren har det bekvämt på sin tillräckligt höga och släta framstol, men instrument och en del reglage är lika hejvilt designade som på övriga Mini-familjemedlemmar. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 04. mars 2017 09:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa