Martin Lecke och Pierre Orsander - burgarbitna. Foto: Privat
Martin Lecke och Pierre Orsander - burgarbitna. Foto: Privat
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Löpsedlar och köer på årets burgardag

Hallå där...


...Pierre Orsander och Martin Lecke som driver sajten alltomburgare.se

Ni har jobbat för att vi ska börja fira burgardagen den 28 maj. Hur gick det i torsdags?

–Det började på morgonen: vi var på tidningen Citys löpsedel där det stod "Burgare som religion" medan det på Metros löpsedel bredvid stod att vi borde äta mindre kött. Vi pushade också för vår tävling där man kunde vinna en hamburgarpress och uppmanade folk att skicka hälsningen "god burgardag" till varandra, säger Pierre Orsander.

–Vi började en halv vecka innan med att kontakta restauranger att sänka sina priser på hamburgerdagen, så skulle vi marknadsföra dem. Det är helt sjukt vilken stor grej det blev av det. Alla de stora hamburgarkedjorna uppmärksammade det och det har de inte gjort förut, säger Martin Lecke.

Hur firade ni själva?

–Vi åkte in till stan och testade ett ställe som vi tänkt äta på länge, Nordic street Food. Efter att ha lagt upp bilder därifrån på Instagram ställde vi oss i kö på Tommy"s Burger Joint som öppnade på burgardagen, av en tillfällighet. De bjöd på gratis burgare och det var två timmars kö, säger Pierre Orsander.

Har ni redan börjat planera nästa burgardag?

– Till nästa gång har vi mer tid att planera i förväg. Vi kunde ju inte veta i förväg att det skulle bli så här stort. Vi vill anordna fler tävlingar och samarbeta med fler partners, säger Pierre Orsander.

–Målet är att få folk att känna att de är på ett evenemang. Det är en stor uppgift att få med restauranger från hela landet, Martin Lecke.

Fotnot. Evenemanget fick 16000 följare på Facebook.


Publicerad: 02. juni 2015 20:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu