Både Jenny Nyberg och Elin Kiel är nöjda med upplägget. Foto: Åse-Marie Nilsson
Både Jenny Nyberg och Elin Kiel är nöjda med upplägget. Foto: Åse-Marie Nilsson
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Här får trötta högstadieelever sovmorgon


OXIE. Sovmorgon för trötta tonåringar är välgörande för så väl betygen som hälsan, visar forskning. Något som skolledningen på Oxievångsskolan har tagit fasta på.

– När man kommer in i puberteten får man ett ökat sömnbehov och vill vara vaken längre på kvällarna. Vi tittar mycket på forskning, framför allt från USA, och vi jobbar för att eleverna ska må så bra som möjligt, säger rektor Jenny Nyberg.

Oxievångsskolans högstadieelever har sovmorgon två gånger i veckan. Veckan inleds med en mjukstart, att eleverna träffar sin mentor på måndagar klockan 10. 45 min senare börjar lektionerna.

– Jag tycker att det är skönt att kunna vakna i lugn och ro. Och att hinna kolla genom vad som händer i veckan. Jag kommer pigg till skolan och mår bra även de första lektionerna. Det är en stor skillnad jämfört med förra året, säger elevrådsordförande Elin Kiel, i klass 9a.

Eleverna får nästa veckas planering redan på fredagen, vilket Elin Kiel tycker är bra.

– Jag blir lätt stressad, men att kunna vara förberedd på vad som händer har hjälpt mig mycket.

Hennes klass börjar tidigast klockan 8.10, en gång i veckan. Övriga morgnar är det klockan 8.40 som gäller.

– Om eleverna börjar för tidigt på morgonen funkar det inte. De är jättetrötta. Vissa har kanske inte ens ätit frukost, säger Jenny Nyberg.

Därför bjuder Oxievångsskolan alla elever på frukost. På fredagar slutar eleverna redan klockan 12, för att få en längre sammanhängande ledighet. Det var också något som elevrådet hade önskat. Innan de går på helg träffar de sina mentorer igen, för att stämma av hur veckan har varit. Sovmorgnarna innebär dock att skoldagen förlängs, till klockan 16.30, två gånger i veckan.

– Vi har ju ett visst antal timmar som måste göras och de måste in någonstans. Det tar lite tid att vänja sig, även för föräldrarna, säger Jenny Nyberg.

Ändå anser hon att skoldagarna är fördelade jämnt över veckan såsom skollagen säger.

Elin Kiel tycker att upplägget fungerar bra

– Jag har träning klockan 17, så jag får ta med mig träningskläder och något att äta. Det krävs bara lite planering.

Bakgrund: I puberteten ökar hormontillväxten och hjärnan växer fortfarande, vilket kräver mycket energi. Det sker även en biologisk förändring i sömnrytmen, som gör att tonåringar både lägger sig och vaknar senare. En tonårings biologiska klocka ligger mellan två och fyra timmar efter en vuxens, vilket innebär att de behöver sova två till fyra timmar längre på morgonen. I puberteten behöver man extra mycket sömn, 8.5–9,5 timmar per natt.

Det finns många undersökningar som visar att sovmorgnar är bra för tonåringar, att både studieresultat och välmående ökar med sovmorgnar. American Medical Association (AMA) rekommenderar högstadie-och gymnasieelever att börja skolan tidigast klockan 8.30.


Publicerad: 07. september 2017 09:47
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Limhamn och Malmö

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa