Den vanligaste elbilen i Sverige är Nissan Leaf, följt av Renault Zoe och Tesla Model S.

Den vanligaste elbilen i Sverige är Nissan Leaf, följt av Renault Zoe och Tesla Model S. Nissan

Trend: Snart dominerar elbilen i Sverige

Motor.

Antalet laddbara fordon fortsätter att öka i rekordfart och redan 2030 spås antalet laddbara fordon uppgå till 2,5 miljoner. Men det är helt beroende av att både laddinfrastrukturen och biltillverkarna hänger med i samma takt.

Av
Stefan Larsson

Sedan bonus malus-systemet infördes i mitten av förra året har den totala bilmarknaden för nyregistrerade bilar minskat drastiskt jämfört med 2017 och första halvan av 2018. Bara under februari månad minskade antalet nyregistrerade personbilar med 15 procent jämfört med februari 2018. Men alla typer av fordon minskar inte. Vinnaren stavas laddbar.

Sedan bonus malus-systemet infördes har nämligen antalet laddbara bilar ökat i rekordfart. Bara under förra månaden nyregistrerades nästan 2 200 laddhybrider och elbilar i landet. Lägg därtill över 1 500 eldrivna motorcykelklassade fordon, både fyr- och tvåhjuliga, som nu börjar bli allt mer populära bland konsumenterna.

– Eldrift möjliggör nya typer av transport och mobilitetslösningar. Vi ser ett växande antal mindre arbetsfordon som i flera fall ersätter personbilen. Även tvåhjuliga motorcyklar övergår till eldrift när allt fler konsumenter upptäcker hur kul det är att köra på el, säger Alexandra Andersson, projektledare Power circle.

Intresset för laddbara fordon spås fortsatt öka i rekordfart under kommande år. Tidigare i år presenterade intresseorganisationen Power circle en prognos fram till 2045 som pekar på att Sverige bara är i början av vad som beskrivs som en ”elbilsboom”.

– Det vi ser 2018 är att elbilsutvecklingen nu börjar ta ordentlig fart, säger Alexandra Andersson.

Redan 2030 beräknas antalet laddbara fordon på landets vägar uppgå till runt 2,5 miljoner.

– Vår prognos bygger på att elbilen blir lika billig i inköpspris som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025. Efter det så finns det ingen anledning att inte välja en elbil när du ska köpa en ny bil eftersom även driftkostnaden är lägre, säger Daniel Kulin, sakkunnig på Power circle.

Men prognosen är till stor del beroende av både politik, laddinfrastruktur, elproduktion och leveranstider. Idag ökar inte antalet publika laddningsplatser i samma takt som antalet laddbara bilar, vilket kan innebära ett hinder för de konsumenter som funderar på att köra en elbil eller laddhybrid. Dessutom har flera modeller haft långa leveranstider, vilket medfört att bilköpare valt andra modeller.

– Elbilarna är ofta det billigaste alternativet både för bilägaren och samhället men det är fortfarande långt till snabbladdning på vissa ställen. Det är viktigt att politiken pushar på i hela landet med elektrifieringen för att tidigt skapa förtroende för den nya tekniken och göra omställningen kostnadseffektiv, säger Daniel Kulin.

Prognosen på över 2 miljoner laddbara fordon ställer också större krav på elproduktionen i Sverige. 2 miljoner bilar beräknas kräva 6 TWh el per år, en ökning av Sveriges elanvändning med cirka 5 procent.

– Utvecklingen är förstås beroende av politiken. Omställningen kan skyndas på ännu mer genom ambitiösare styrmedel – men också försenas om vi inte tänker på infrastrukturfrågorna. Att producera el i Sverige för att driva våra bilar är på alla sätt en bättre affär än att importera fossila bränslen, säger Kulin.

Publicerad 23 March 2019 00:00