Nordens snabbaste 85-åring ger träningstips

”Regelbundenheten är viktigast”

MALMÖ.

Under helgens distriktmästerskap i löpning på landsväg vann Gunnar Nilsson från Malmö. Han tog det nordiska rekordet med 12 minuter.

Av
Maja Bergqvist

Tävlingen avgjordes i Ystad. Det nya rekordet på 10 km för 85-åringar lyder 56.42.

– Att jag vann är inte så märkvärdigt. Numera är det klockan jag tävlar mot, säger Gunnar Nilsson.

Gunnar Nilsson tävlar för Heleneholms IF. Han springer cirka fem gånger varje vecka, ungefär en mil per pass. Han varierar sin löpning för att få så optimal träning som möjligt. Ibland blir det intervaller inomhus på Atleticum i Malmö och ibland blir det terränglöpning. Under vår och sommar kan det bli ytterligare ett löppass.

Den banan är 200 meter. Det kan ibland bli 40 varv på den

Han är ett välkänt ansikte, framför allt i Heleneholms klubbstuga, men även på Atleticum. Där brukar han heja på vaktmästaren och de gamla MFF-supportrarna som är där och fikar.

– Jag cyklar dit, mitt på dagen. Det är mysigt att komma dit och träna. Den banan är 200 meter. Det kan ibland bli 40 varv på den.

Förutom löpningen cyklar Gunnar Nilsson mellan tre och fyra mil varje vecka. Han bor i närheten av Nobeltorget. På helgen brukar det bli cykelturer till Mobilia, Jägersro eller Ica Maxi för att titta i affärer.

Cyklingen räknar jag inte som träning. Det är mer för att jag vill ut och röra på mig

– Cyklingen räknar jag inte som träning. Det är mer för att jag vill ut och röra på mig. Det är kul att komma ut och träffa folk.

Gunnar Nilssons nästa tävling blir under Kristi himmelfärdshelgen. Då är det VM för veteraner, 10 km meter bana. Han har som målsättning att gå under 58 minuter.

– Det nordiska rekordet ligger på 68 minuter. Det ska jag slå med råge!

Gunnar Nilsson har redan de flesta rekord i 80 – 84-årsklassen. Nu har han gått upp en klass, till 85-årsklassen och det är dessa rekord han nu börjar jaga.

Vad har du för tips till alla som vill komma igång och träna?

– Man måste ta det lugnt i början. Det räcker med att promenera de första gångerna, sedan kan man öka successivt. Regelbundenheten är viktigast. Varannan dag måste man ut. Det håller inte att träna en gång och sedan vila en vecka. Då kommer man aldrig igång. Man ska heller inte springa för mycket på asfalt. Det är ett hårt underlag, speciellt om man är ovan. Jag klarar av att springa på asfalt, men jag väger inte så mycket och har lätta steg.

Det låter som du är noga med att variera din träning?

– Ja, ibland blir det bana och ibland springer jag i parken. På sommaren springer jag på Bulltofta för att få lite backträning. Det underlättar också att komma igång med sin träning, att få lite variation. Jag varvar ruscher med jämt tempo. Jag tränar alltid med klockan. Det gör också att motivationen höjs.

Gunnars Nilssons prestationer har uppmärksammats både i Sydsvenskan och Expressen.

Hur känns det att bli lokalkändis i din ålder?

– Det är kul med uppmärksamheten. Det ökar ju pressen, men den har jag lärt mig leva med.

Publicerad 17 April 2018 00:00

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag