Dataspelshobby blev ”jobby”

Apoapsis Studios lanserade sitt första spel i höstas

SPEL. När Olof Kindblad och Fredrik Linddahl pluggade programmering i Lund var det en karriär som IT-konsult som väntade efter examen. Så blev det inte. Lite hemmasnickrande av dataspel ledde till en helt ny vändning i karriären.

Av
Anja Degerholm

Tillsammans driver de nu spelföretaget Apoapsis Studios som den 28 september släppte en betaversion av sitt första spel, Airport CEO. Ett så kallat tycoon management-spel där spelaren bygger sin egen flygplats med all infrastruktur som det innebär.

– Det fanns ett liknande spel för kanske tio år sedan och jag gick och väntade på att det skulle komma en uppföljare, men den kom aldrig. Så för 2,5 år sedan började jag testa att bygga ett eget spel. Det var naivt och lite galet, men jag tänkte att jag måste testa i alla fall, berättar Fredrik Linddahl.

När han visade resultatet för Olof blev han helt såld och resan mot Airport CEO startade. Efter det blev det många kvällar och helger framför datorn.

– Vi har ingen spelutbildning utan har fått lära oss under resans gång genom att se Youtube-tutorials och testa oss fram. Nu har vi folk som hjälper oss, bland annat med grafiken, säger Fredrik.

När spelet släpptes efter två års intensivt arbete var responsen större än vad skaparna hade vågat hoppas på.

– Vi tänkte att om 1 000 personer laddar ner spelet första helgen så är det riktigt bra. Efter tre dagar var det 10 000 nedladdningar och servern totalkraschade. När vi såg att det flög så bestämde vi oss för att satsa, säger Olof Kindblad.

– Det var en once in a lifetime-händelse, det var bara att ta chansen, säger Fredrik som i samband med det sade upp sig från sitt jobb.

Strax innan jul flyttade de in på Minc Game och nu är planen att jobba med en 1.0-version av spelet, som beräknas vara klar tidigast om ett år. Uppdateringar släpps löpande. Hittills har spelet laddats ner drygt 60 000 gånger.

– På Minc får vi vägledning, bland annat av en affärsutvecklare. Dessutom sitter det andra spelföretag här som vi kan utbyta erfarenheter med, säger Olof.

Trots att Apoapsis Studios är nya på marknaden har de redan en hängiven fanskara.

– Vi har ett starkt community som är väldigt engagerade i utvecklingsprocessen. Spelarna marknadsför på så sätt spelet vidare och bidrar även med spelidéer. Vi spenderar mycket tid i chattforum och har ett öppet buggrapporteringssystem. Den transparensen är viktig, säger Fredrik.

Spelarna har även möjlighet att till en viss grad redigera spelet själva, genom så kallad ”modding”. Till exempel kan man skapa egna flygbolag och flygplan.

– Det har blivit som en egen liten subkultur där vissa spelare lägger väldigt mycket tid och bidrar med innehåll som vi aldrig hade hunnit producera, säger Olof.

Mycket jobb återstår innan ett färdigt spel kan presenteras, det är fortfarande kvälls- och helgjobb som gäller.

– Det kommer nog aldrig bli ett 40-timmarsjobb, men det vill vi nog inte heller. Vi gör det här för att det är så kul. Vi har redan börjat fundera på nya spel, även om det dröjer, säger Fredrik Linddahl.

– Jag brukar säga att det är min ”jobby”, både mitt jobb och min hobby, säger Olof Kindblad.

Publicerad 15 February 2018 05:30