Volvo V90 Cross Country:

Höjd och tilltuffad V90

Av
Ian Maasing

TEST. Volvos nya storkombi V90 har många goda egenskaper som gör att den snabbt blivit populär och toppar nybilsförsäljningen. Dess mest praktiska och användbara version är utan tvekan V90 Cross Country, vilket översatt från engelska blir en bil som lämpar sig för körning kors och tvärs över landet. I stora drag är det en höjd V90 tilltuffad med plastkosmetika fram och bak samt utmed sidorna. Alltså som föregångaren Volvo XC70, som ju var en tilltuffad upplaga av V70. 
De klara fördelarna med nya V90 Cross Country är inte bara att den tack vare sin cirka sex centimeter högre markfrigång och permanenta fyrhjulsdrivning tar sig fram på eländigaste skogsväg med decimeterdjupa traktorspår eller genom decimeterdjup nysnö om däcken har ordentligt vintermönster. Utan även för att den markanta höjningen av karossen ger ett bekvämare insteg både fram och bak samt gör det lättare att lyfta i och ur bagaget.
Apropå bagage har den nya karossformen med den stora, sportigt, lutande bakluckan gjort att bagageutrymmet har något mindre volym än sin föregångare XC70 och mäter nu 560 liter med uppfällt ryggstöd och 1526 liter med nedfällt ryggstöd.
Volvo V90 Cross Country är, liksom vanliga V90, en behaglig bil att vistas i och köra. Man sitter vilsamt på Volvo-vis i de lagom höga och släta sätena fram och bak, och bilen går tyst och stabilt genom hela fartregistret. Till den väldämpade gången bidrar säkert sidorutorna av laminerat glas, ett tillval för 6 900 kronor väl värt sitt pris om man har känsliga öron. Och därtill vill vara säker på att ingen knackar sönder någon sidoruta och på sekunden norpar åt sig vad som finns innanför. 
Testbilen hade den ställbara stötdämpningen som i regel ger den bästa åkkomforten och trevligaste köregenskaperna i läge comfort. Endast på en riktigt slingrande och småbackig svensk skogsväg kunde läget off road vara till viss fördel genom att karossen inte guppade så mycket samtidigt som automatlådans växlar anpassade sig efter situationen. Antisladdsystemet griper in ganska tidigt och rejält, precis som det ska på en högbyggd kombivagn.
Volvos nya fyrcylindriga diesel D5 med två turbokompressorer på 235 hästkrafter och 480 Newtonmeters vridmoment, kopplad till en åttaväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift, ger bra driv från lågvarv och är förhållandevis snål vid vardagskörning. I vårvindar friska med 20-tums hjul bokförde vi 0,65-0,70 liter milen, vilket är imponerande siffror på en så stor bil. Den deklarerade förbrukningen vid blandad körning på 0,53 liter milen kom vi aldrig ner till.   
Summa summarum är Volvo V90 Cross Country D5 AWD en tyst, komfortabel, högbyggd herrgårdsvagn med en föredömligt bränslesnål och samtidigt tillräcklig dragkraftig liten fyrcylindrig dieselmotor, väl samverkande med en mjukt och snabbt växlande åttastegad automatlåda. Precis som många av de andra medtävlarna använder Volvo Cars en ansenlig tillvalslista som gör att nya V90 Cross Country snabbt blir en ganska dyr bil om man väljer för mycket av godsakerna. 

Tack vare den höjda karossen kommer man lättare i och ur de vilsamma sätena. Det stora axelavståndet gör att det är gott om plats för fyra storvuxna passagerare samt deras väskor och golfbaggar. Foto: Ian Maasing

Tack vare den höjda karossen kommer man lättare i och ur de vilsamma sätena. Det stora axelavståndet gör att det är gott om plats för fyra storvuxna passagerare samt deras väskor och golfbaggar. Foto: Ian Maasing

Framstolarna är i god Volvotradition kroppsriktigt vilsamma och har frikostiga justermöjligheter. Instrumenten med den centralt placerade stora pekskärmen kräver ett nytt hanteringssätt eftersom många av de traditionella knapparna och kontrollerna ersatts med symboler på den högupplösta och snabbt arbetande skärmen. Kanske inte riktigt optimalt, men snyggt utformat. Foto: Ian Maasing

Framstolarna är i god Volvotradition kroppsriktigt vilsamma och har frikostiga justermöjligheter. Instrumenten med den centralt placerade stora pekskärmen kräver ett nytt hanteringssätt eftersom många av de traditionella knapparna och kontrollerna ersatts med symboler på den högupplösta och snabbt arbetande skärmen. Kanske inte riktigt optimalt, men snyggt utformat. Foto: Ian Maasing

Volvo V90 Cross Country D5 AWD

 

Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.

Mått/Vikt: Längd 494 cm, bredd 190 cm, höjd 154 cm,
axelavstånd 294 cm, tank 60 l tjänstevikt fr 1966 kg.

Motor: 4 cyl 1969 cc, direktinsprutad twin turbodiesel, effekt 235 hk/173 kW, vridmoment 480 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automat.

Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 12,0 m.

Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km vid blandad körning.  

CO2: 139 g/km.  

Prestanda: 230 km/h.    

0-100 km/h 7,5 sek. 

Fordonsskatt: 2 563 kronor.

Pris: Från 442 900 kronor.

Testbilens pris: 611 900 kronor.

Publicerad 20 June 2017 10:41

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag