Många fördelar när elever lär ut till andra elever

HELENEHOLM. Under ett år har äldre elever fått lära ut till yngre på Munkhätteskolan. Fördelarna är många, menar så väl lärare som elever. Ökad självkänsla och att få ny kunskap på ett roligt sätt är några.
Eleverna i årskurs 6 på Munkhätteskolan har under skolåret som har gått fått prova på lärarrollen när de har undervisat yngre elever på skolan.

De började med att göra pop-up-böcker tillsammans, därefter blev det en digital bok och hur man löser sudoku.
– Det har varit väldigt roligt och man får träna på sin kommunikativa förmåga och resonemang. Man ser om man har uttryckt sig tydligt och om de har förstått. Det är också ett sätt att träna sina egna kunskaper, säger Erea Marina i klass 6a.

Sara Shir Ali, i klass 6 b, instämmer.
– För att kunna lära ut det måste man ha förstått själv,
Initiativtagare till att eleverna fått arbeta med ”Barn lär barn” är Amra Dzindo, förstelärare och lärare i matematik, NO och teknik.
– Jag har jobbat med det tidigare på andra skolor, men inte på samma vis som här. Relationen barn och vuxna är viktig. Ofta är det de vuxna som bestämmer, men det är viktigt att barnen medverkar, säger hon.
Projektet spred sig till att innefatta även eleverna i årskurs 4 och 5. Efter varje tillfälle gjordes en utvärdering.
– De svagaste eleverna i matte var de som var mest entusiastiska. De ansträngde sig mer och växte. De duktiga eleverna fick träna resonemang och lära sig att förklara på bästa sätt, säger Amra Dzindo.
Fördelarna är många, menar hon. Stärkt självkänsla hos eleverna och minskad arbetsbörda för läraren är några exempel.
– Eleverna tyckte också att tiden gick snabbt och de fick en snabb respons på sitt arbete. Det var väldigt lugnt på de här lektionerna och det är lättare för mig som lärare att få en överblick över eleverna i lugn och ro.
Erea Marina och Sara Shir Ali tyckte att det var roligast att undervisa eleverna i årskurs 2, på grund av åldersskillnaden. De blev förvånande över hur snabbt de yngre eleverna tog till sig kunskaper.
– Jag trodde att de skulle lära sig långsamt, men det var tvärtom, säger Sara Shir Ali.
– De var så engagerade och ville veta mer. De visste mer än jag trodde, om sådant som vi inte ens har lärt ut, säger Erea Marina.
Har ni fått blodad tand och vill ni bli lärare nu?
– Nej, inte alls. Jag vill bli läkare, jag gillar att hjälpa andra, säger Sara Shir Ali.
– Jag har egentligen ingen aning. Jag har inte tänkt så mycket på det, men kanske mäklare eller läkare, säger Erea Marina.

Sara

Sara

En present till eleverna i årskurs 2. foto: Åse-Marie Nilsson

En present till eleverna i årskurs 2. foto: Åse-Marie Nilsson

Publicerad 19 June 2017 15:14

Lokaltidningen Malmös nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag